Joyn One

Joyn One is de masterproef van Gido Grooten, gerealiseerd in het academiejaar 2018-2019, onder begeleiding van Kristof Vaes (Productontwikkeling UA) en Stijn Verwulgen (Productontwikkeling UA). Het ontwerp is tot stand gekomen binnen een interdisciplinair team waarin nauw werd samengewerkt met studenten van de opleiding kinesitherapie.

De Joyn One is een volledig 3D-geprinte armprothese voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Naast een op maat gemaakte EMG-aangestuurde prothese arm, speelt de Joyn One ook in op de motivatie van de gebruiker om prothesetraining te ondersteunen. De Joyn One maakt gebruik van een digitaal gamification platform waaraan de prothesearm is gelinkt. Het platform zorgt ervoor dat het kind met behulp van een gelinkte avatar op een leuke en speelse manier wordt gemotiveerd om de door de revalidatiearsts voorgeschreven prothesetraining uit te voeren aan de hand van digitale games.

Probleemstelling

Doordat veel armprotheses voor kinderen stigmatiserend zijn en de kinderen daarnaast vaak bekwamer zijn wanneer ze alledaagse handelingen uitvoeren met hun stomp, worden de protheses binnen deze doelgroep veel verworpen en hierdoor niet gebruikt. Gezien het feit dat veel volwassen met een arm amputatie gebruik maken van elektronische protheses is het belangrijk om kinderen op een jonge leeftijd hierop voor te bereiden.

Gamification platform

Het gamification platform zorgt ervoor dat het kind wordt gemotiveerd om de prothese te gebruiken en prothesetrainingen correct uit voert. Doordat het platform gelinkt is aan de prothese kan de gebruiker van de Joyn One op een kindvriendelijke en speelse manier prothesetrainingen uit voeren die door een revalidatiearts zijn voorgeschreven. Via de LED’s op de prothese krijgt de gebruiker meldingen van het platform wanneer er acties zijn vereist. Doordat de spiersignalen in de stomp kunnen worden uitgelezen en worden verwerkt tot digitale signalen kunnen deze worden gelinkt aan specifieke handelingen binnen een digitale game. Op deze manier kunnen kinderen de spiersignalen trainen en verbeteren door middel van het spelen van videogames.

Aan elke prothese is een persoonlijke avatar of buddy gelinkt die moet worden verzorgd door de gebruiker. Het verzorgen van deze avatar kan door de prothesetrainingen correct uit te voeren. De avatar zal ook steeds verder groeien waarbij de prothesetrainingen steeds complexer zullen worden.

Fairings

De prothese is voorzien van verwisselbare fairings waarmee het kind zijn of haar eigen look kan geven aan de prothese. Deze fairings zijn met een haak/magneet systeem vastgeklikt aan de prothese en dus eenvoudig te vervangen of uit te wisselen. Door de veelzijdige mogelijkheden van 3D printen kunnen er verschillende kleuren en vormen worden toegepast op de fairings.