Coronavirus: Veelgestelde vragen - studenten

Update 26 mei 2020

Toegang

Wanneer kan ik weer komen studeren in de bibliotheek?

We begrijpen dat veel studenten de bibliotheek missen als ontmoetings- of studieplaats.

Spijtig genoeg kan de bibliotheek deze examenperiode (1e en 2e zit) geen studieruimte aanbieden. Zolang het houden van 1,5 meter afstand de norm is, zal dit ook nadien zo blijven.

Studenten die hulp nodig hebben of problemen ondervinden, kunnen altijd terecht bij het STIP.

Aanvraag scans, printen, kopiƫren

Hoe vraag ik een scan uit de eigen collectie aan?

Studenten die hun bachelor-  of masterproef afwerken, kunnen gratis een scan aanvragen van een tijdschriftartikel of een fragment uit een boek.

Stuur je aanvraag door naar scan@uantwerpen.be.

Zorg ervoor dat je referentie zo volledig mogelijk is.

Kan ik een scan aanvragen uit andere bibliotheken?

Aanvragen van scans uit andere bibliotheken (interbibliothecair leenverkeer) zijn nog steeds mogelijk maar hou rekening met een langere wachttijd.

Boeken kunnen niet aangevraagd worden

Hoe lang moet ik wachten op een scan?

Aangevraagde scans uit de eigen collectie worden op werkdagen doorgaans binnen de 24 uur geleverd.

Zorg ervoor dat je referentie zo volledig mogelijk is.

Scans die aangevraagd moeten worden uit andere bibliotheken (interbibiothecair leenverkeer), komen op dit moment toe met grote vertraging.

Kan ik een volledig boek laten inscannen?

Het is niet mogelijk om een volledig boek te laten inscannen. Dit is auteursrechterlijk niet toegelaten.

We kunnen je wel een scan van de inhoudstafel bezorgen zodat je kan beslissen welke pagina's je wil laten inscannen.

Hoe kan ik printen?

Elke student kan nu via www.onlineprintbox.be digitale bestanden doorsturen voor drukwerk. Na een eenmalige registratie krijg je toegang tot een gebruiksvriendelijk platform waar verschillende bestanden kunnen doorgegeven worden en tegen scherpe tarieven worden afgeprint en afgewerkt. Omwille van de huidige coronamaatregelen kan enkel worden verstuurd naar een adres in België tegen gereduceerd tarief. 

Tip: iedereen kan meerdere bestanden in 1 bestelling combineren zodat er maar 1 keer verzendingskosten worden afgerekend.

Lukt het toch niet via deze weg of heb je een verzending naar het buitenland nodig? Mail de opdracht naar info@cursusdienst.be.

Kan ik komen kopiëren?

Het is niet mogelijk om te kopiëren.

Leen, inleveren, verlengen

Kan ik boeken uitlenen?

Vanaf 2 juni werken we als afhaalbib.

Zoek het werk op via de catalogus en klik op de knop 'vraag aan'.
Het werk zal voor je klaar liggen aan de balie. Zelf een werk uit het rek halen is niet mogelijk.

Deze service is enkel beschikbaar voor normaal uitleenbare werken. Dus niet voor de boeken uit de collectie Rechten.

Kan ik mijn boeken inleveren of verlengen?

Het is mogelijk je boeken terug binnen te brengen.

Alle uitgeleende werken werden verlengd tot en met 30 juni.

Terug brengen en ophalen van aangevraagde boeken kan vanaf 1 juni op volgende momenten:

  • Stadscampus: 10u-17u
  • Campus Drie Eiken: 10u-15u
  • Campus Groenenborger: 10u-15u

Online bronnen

Waar vind ik een overzicht van de uitgebreide toegang tot online bronnen?

Omdat er tijdens de coronacrisis maximaal wordt ingezet op thuiswerk en thuisstudie, passen erg veel uitgevers de toegang tot hun online bronnen tijdelijk aan. Het is echter niet evident om dit in onze catalogus en databanken allemaal aan te passen. We geven een overzicht van de belangrijkste veranderingen in content en toegankelijkheid.