Personen met een voedselallergie kunnen op UAntwerpen gerust eten in een van de restaurants of mee aanschuiven tijdens een event. 

Dankzij een databank waarin de ingrediënten van alle aangeboden voedingswaren zijn opgenomen, kan het team de klant snel informeren.

Het aanbod aan plantaardige producten voor grootkeukens groeit en komida is mee pionier om dit ook in de eigen grootkeukens aan te bieden.

Geen twijfel
Iedereen die voedingswaren koopt, moet vooraf kunnen nagaan of die welbepaalde allergenen bevatten. Die regel, zo bepaald door de Europese wetgeving van 2014, geldt ook voor studentenrestaurants.

Concreet gaat het om de veertien meest voorkomende allergenen zoals lactose, gluten en noten. 'Zoals verplicht vermelden we op al onze voorverpakte voedingswaren welke allergenen erin zitten', zegt Catherine Ongenae, teammanager van de Dienst Catering. 'Voor de niet-verpakte gerechten, zoals warme schotels, kunnen klanten eenvoudig navraag doen bij het personeel. Dat staat ook vermeld onderaan de menuborden. Het personeel is verplicht de vraag door te spelen naar de chef, om elke twijfel uit te sluiten.'

Het klinkt eenvoudig, maar in de praktijk kwam er heel wat bij kijken. Catherine: 'Voor al onze voedingsproducten, meer dan 1500 in totaal, hebben we de ingrediënten opgezocht en opgelijst. Daarop ontwikkelde ICT voor ons een specifiek programma, wat resulteerde in een databank met alle mogelijke producten en recepten die onze keukens gebruiken. Op basis daarvan stellen de chefs hun menu samen en worden er etiketten met productinformatie afgedrukt. Voor de niet-verpakte gerechten kan de chef via die toepassing indien nodig snel de ingrediëntenlijst raadplegen.'

Voordeel van open keukens
In de toekomst wil het team heel graag voor alle gerechten standaard de allergenen vermelden. Om dat te realiseren is ICT het bestaande programma aan het herschrijven. 'Maar voorlopig werkt dit systeem al prima', zegt An Op de Beeck van komida. 'Mensen zijn vandaag heus mondig genoeg om hun noden kenbaar te maken. En aangezien we open keukens hebben, kan de klant of het keukenpersoneel zo’n vraag snel aan de chef voorleggen.' 
Sinds december 2019 is dit nieuwe programma in voege. Zowel online als op onze communicatie in de restaurants zelf vinden klanten direct terug welke allergenen in de gerechten voorkomen. 

Voor congressen en andere events had de toepassing van de nieuwe wet veel minder voeten in de aarde. Bij de inschrijving worden de deelnemers gevraagd om eventuele allergieën te melden, zodat het keukenteam voor een aangepast gerecht kan zorgen.

Wie zelf allergisch is informeert best even in de keukens wat er voorzien kan worden. Zo kan er in de cafetaria's een gluten- & lactosevrij broodje besteld worden voor de volgende werkdag.
Ook via mail kan er informatie gevraagd worden: komida@uantwerpen.be.