Ik schrijf in

Google, Facebook, Amazon zijn niet meer weg te denken. Om klanten te bereiken, moet een bedrijf aanwezig én zichtbaar zijn op de grote internetplatformen. Tegelijk zijn die laatste zo onmisbaar geworden dat ze ook de voorwaarden voor hun gebruik kunnen dicteren: de gegevens die ze verzamelen, de commissies die ze aanrekenen, welk pakket van diensten een bedrijf moet afnemen, enzovoort. De techgiganten gebruiken hun sleutelrol op het internet ook meer en meer om actief te worden in ‘traditionele’ sectoren als transport, gezondheidszorg of nieuwsgaring, waarbij ze in concurrentie treden met hun internetklanten.

Om markten waarop machtige internetplatformen actief zijn eerlijk en betwistbaar te houden, namen het Europees Parlement en de Raad recent de Digitalemarktenverordening 2022/1925 (Digital Markets Act of DMA) aan. Big Tech zal een platform niet langer als hefboom mogen gebruiken om andere activiteiten met een oneerlijke voorsprong te ontwikkelen, het zal eigen producten niet langer mogen bevoordelen ten nadele van die van zakelijke klanten, enzovoort.

Op deze studieavond worden de nieuwe regels uit de doeken gedaan: op wie zijn ze van toepassing, wat houden ze precies in, hoe zullen ze gehandhaafd worden? De focus ligt daarbij op de mogelijkheden die deze nieuwe regels zullen creëren voor Belgische bedrijven om online succesvol te zijn.

Sprekers:

  • Jan Blockx (docent UAntwerpen)
  • Sophie Wiedijk (lid Digital Markets Act Task Force (DG COMP) van de Europese Commissie)

Voorzitter:

  • Gert Straetmans (gewoon hoogleraar UAntwerpen)

Locatie

  • Universiteit Antwerpen
    Stadscampus
    Gebouw R, lokaal s.R.219
    Rodestraat 14 of Lange Winkelstraat 9 - 13
    2000 Antwerpen
  • Livestream
  • On demand tot 31 januari 2023

Deelnameprijs

Het inschrijvingsgeld bedraagt 115 euro. Deze prijs omvat deelname aan de opleiding en de digitale documentatie. 

Inschrijven

Uitsluitend elektronisch via deze webpagina.

Elke inschrijving is bindend en kan niet worden geannuleerd. Vervanging door een collega kan mits een eenvoudige schriftelijke mededeling aan de organisatoren.

Het inschrijvingsgeld wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de debetnota betaald op KBC rekeningnummer BE69 7350 1176 5478 van Nexus, CST-UAntwerpen, Venusstraat 23, 2000 Antwerpen.

De vermelde prijzen zijn prijzen exclusief btw, omdat de Universiteit Antwerpen in de huidige stand van de wetgeving een niet-btw-plichtige rechtspersoon is. Nexus behoudt zich echter het recht voor om in het geval op de inschrijvingsprijs alsnog btw verschuldigd zou zijn, deze btw door te rekenen aan de deelnemer.

Nexus is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille, door hiervan gebruik te maken kan tot 30% worden bespaard op de deelnemersgelden. De aanvraag van de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na aanvang van de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Innoveren & Ondernemen te respecteren.

Het accreditatienummer voor de KMO-portefeuille van Nexus Antwerpen is DV.O100321.

Erkenningen

Erkenningen ontvangen: OVB, ITAA, IBJ
Erkenningen in aanvraag: IGO

Doelgroep

Advocaten, magistraten, notarissen, bedrijfsjuristen, gerechtsdeurwaarders en alle rechtspractici.