Ik schrijf in

Programma

Het themacollege ondernemingsstrafrecht belicht in negen sessies diverse aspecten van de economische en financiële criminaliteit: 

  1. Donderdag 17 februari 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - De analyse van straffen en straftoemeting voor ondernemingen.
    - De opkomst en werking van het bestuurlijk strafrecht in het milieurecht.
  2. Donderdag 24 februari 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Privacy en gegevensbescherming in de onderneming.
    - Preventie van financiële misdrijven via crypto-activa.
  3. Donderdag 10 maart 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Big Data, AI en de rechtsbescherming van de belastingplichtige.
    - Capita selecta fiscaal strafrecht.
  4. Donderdag 17 maart 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Strafrechtelijk liability management.
    - Strafrechtelijke aansprakelijkheid van de bedrijfsrevisor.
  5. Donderdag 24 maart 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Het financieel deskundigenonderzoek.
    - Cybercrime met focus op phishing en ransomware. 
  6. Donderdag 31 maart 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Handelstransacties en embargo’s.
    - Actuele topics douanestrafrecht.
  7. Donderdag 21 april 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Handhaving consumentenrecht.
    - Handhaving kartelinbreuken. 
  8. Donderdag 28 april 2022 (16.00 - 18.00 uur)
    - The role of restorative justice in corporate crime. 
  9. Donderdag 5 mei 2022 (16.00 - 19.00 uur)
    - Het nieuwe Europese openbaar ministerie en de strijd tegen witteboordencriminaliteit.
    - Het openbaar ministerie en het ondernemingsstrafrecht.

Locatie

  • Universiteit Antwerpen
    Stadscampus
    Aula nog te bepalen
  • Livestream
  • On demand.

Deelnameprijs

  • Het inschrijvingsgeld bedraagt € 135 per sessie. Deze prijs omvat (online) deelname en de digitale documentatie. Vanaf een tweede inschrijving voor een sesssie van dit themacollege geniet u van een korting van € 15 op de deelnameprijs.  
  • Het verslagboek is niet inbegrepen in de deelnameprijs per sessie, maar kan bij inschrijving voor een sessie besteld worden aan het voordeeltarief van  € 30 (exclusief verzendkosten). Het boek wordt rechtstreeks door de uitgever verstuurd en gefactureerd.
  • Het inschrijvingsgeld bedraagt  € 550 bij inschrijving voor de gehele reeks (9 sessies). Deze prijs omvat (online) deelname, de digitale documentatie en het verslagboek.
  • Het verslagboek is inbegrepen in de deelnameprijs indien voor de gehele reeks wordt ingeschreven en moet niet afzonderlijk besteld worden. Het boek wordt rechtstreeks door de uitgever verstuurd. 

Inschrijven

Uitsluitend elektronisch via deze webpagina.

Elke inschrijving is bindend en kan niet worden geannuleerd. Vervanging door een collega kan mits een eenvoudige schriftelijke mededeling aan de organisatoren.

Het inschrijvingsgeld wordt binnen de 30 dagen na ontvangst van de debetnota betaald op KBC rekeningnummer BE69 7350 1176 5478 van Nexus, CST-UAntwerpen, Venusstraat 23, 2000 Antwerpen.

De vermelde prijzen zijn prijzen exclusief btw, omdat Nexus in de huidige stand van de wetgeving een niet-belastingplichtige rechtspersoon is. Hierin kan de wetgever verandering brengen en Nexus behoudt zich dan ook het recht voor deze btw door te rekenen ingeval de wetgever hiertoe beslist.

Nexus is erkend als opleidingsverstrekker voor het systeem van de KMO-portefeuille, door hiervan gebruik te maken kan tot 30% worden bespaard op de deelnemersgelden. De aanvraag van de KMO-portefeuille moet gebeuren ten laatste 14 dagen na aanvang van de opleiding. De deelnemer verbindt zich ertoe de regels gesteld door het Agentschap Innoveren & Ondernemen te respecteren.

Het accreditatienummer voor de KMO-portefeuille van Nexus Antwerpen is DV.O100321.

Erkenningen

Een aanwezigheidsattest wordt digitaal bezorgd na afloop van de studienamiddag.

Erkenningen in aanvraag: OVB, IGO (individuele sessie(s))

Erkenningen ontvangen:

  • IBJ: 1 punt (voortgezette opleiding)/opleidingsuur.
  • IGO: de volledige cyclus, inclusief verslagboek. Het verslagboek wordt aan de deelnemers bezorgd na deelname aan de gehele cyclus. Vervanging door een collega (voor één of meerdere sessies) is mogelijk, hiervan wordt de organisatie vooraf, schriftelijk in kennis gesteld met opgave van naam en e-mailadres.

Doelgroep

Advocaten, magistraten, notarissen, bedrijfsjuristen, gerechtsdeurwaarders en alle rechtspractici.