Leerstoelen

Leerstoelen aan de Universiteit Antwerpen komen tot stand door de bijdrage van personen, verenigingen of bedrijven. De thema's en doelstellingen van een leerstoel variëren, maar hebben steeds een maatschappelijke link. Bovendien kan een leerstoel op verschillende manieren ingevuld worden. Men kan een gastprofessor aantrekken, lezingenreeksen organiseren, een vak inrichten, onderzoek voeren,... Iedere leerstoel probeert hierbij wel steeds in te zetten op drie pijlers: onderwijs, dienstverlening en onderzoek.

Een leerstoel oprichten is heel eenvoudig. We zetten hier even de praktische details op een rijtje.

Enkele voorwaarden:

  • Een leerstoel moet minstens een looptijd hebben van drie jaar met een jaarlijks minimumbedrag van 70.000 euro
  • In overleg met de betrokken faculteit kan een leerstoel worden opgericht. Hierbij krijg je de unieke kans om jouw organisatie of merk te koppelen aan de naam van de leerstoel
  • Een leerstoel zet meestal in op drie pijlers: onderwijs, onderzoek & dienstverlening
  • Een leerstoel kan opgericht worden via een gift of een contract

Leerstoel via een gift:

  • Verloopt zonder contract of overeenkomst
  • Geen BTW van toepassing
  • Betaling via gift:  via het rekeningnummer BE42 7310 4624 7854 met vermelding ‘Fiscaal attest + naam onderzoeksproject’
  • Je ontvangt een fiscaal attest voor je gift

Leerstoel via een contract:

  • Overeenkomst tussen beide partijen
  • Mogelijkheid om in het contract bepaalde afspraken vast te leggen
  • 21% BTW van toepassing, betaling via een factuur
  • Geen fiscaal attest