Kom over de brug!

Tijdens de ORD 2017 presenteren onderwijsonderzoekers hun werk op 28, 29 en 30 juni 2017 in Antwerpen.  Net als vorig jaar in Rotterdam, willen we ook in Antwerpen een brug slaan tussen de ORD en het onderwijsveld. Om het brede onderwijsveld mee te laten profiteren, organiseren wij in samenwerking met de leerstoel onderwijsvernieuwing en samenwerking in een grootstedelijke context op 28 juni een kom-over-de-brug-dag. In de voormiddag zullen uitsluitend sessies georganiseerd worden waarin de impact van onderwijsonderzoek voor de praktijk centraal zal staan. In de namiddag staat de hele waaier van ORD sessies open voor de deelnemers aan de kom-over-de-brug-dag. De dag wordt samen met de deelnemers van de ORD afgesloten met de keynote van prof. dr. Alan Daly. De slides van de keynote van prof. dr. Alan Daly zullen voor de gelegenheid in het Nederlands beschikbaar worden gemaakt.

Programma

8:30 - 9:00 Ontvangst en registratie - Kom over de brug (hal Aula rector Dhanis - Kleine Kauwenberg 14)

9:00 - 10:30

Deel 1

  • Hoge betrokkenheid bij kleuters met lage SES (K.101) - Jo Van de Weghe 
  • Geïntegreerd STEM-onderwijs in de praktijk (K.102) - Heidi Knipprath, Jolien De Meester, Stijn Ceuppens, Haydée De Loof, Leen Goovaerts, Luc Hellinckx, Annemie Struyf, Lieve Thibaut, Didier van de Velde, Jelle Boeve-de-Pauw, Wim Dehaene, Fien Depaepe, Johan Deprez, Greet Langie, Peter Van Petegem & Mieke De Cock
  • Paarsgewijze vergelijking: een alternatieve (en veelbelovende!) methode om competenties kwaliteitsvol te beoordelen (K.103) - Marije Lesterhuis & Sven De Maeyer
  • Onderwijsloopbanen van leerlingen versterken bij de overgang van basis naar secundair/voortgezet onderwijs (K.201) - Karin Goosen, Piet Van Avermaet, Simon Boone & Paul Mahieu
  • Aan de slag, het online voorbereidingsplatform als brug tussen secundair en hoger onderwijs (K.202) - Evelien Van Laere, Milou de Smet & Krista Nuyts
10:30 - 11:00 Koffiepauze

11:00 - 12:30

Deel 2

  • Kickstart je toekomst - generieke werkkwaliteiten: van praktijkonderzoek tot praktijkgebruik (K.101) - Peter David & Herman Van de Mosselaer
  • Een steviger verbinding tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk (K.102) - Rowan Zuidema (45 min)
  • Actie-onderzoek: aan de slag met binnenklasdifferentiatie (K.103) - Wouter Smets & Debbie De Neve
  • Lemo en leercoaching (K.201) - Gert Vanthournout, Herman Van de Mosselaer & Peter David
  • Bekijk eens een lezende leerling! Meer inzicht krijgen in het begrijpendleerproces en de ondersteuningsbehoeften van leerlingen door hen hardopdenkend te laten lezen (K.202) - Mirjam de Bruijne 
12:30 - 13:00 Lunch

Abstracts