Wiskunde In-Zicht


Hoe gaat het leven aan de universiteit er aan toe? Kom op maandag 7 februari, dinsdag 8 februari of donderdag 10 februari 2022 met je klas een dagje proeven van de richting wiskunde!

Na negen succesvolle edities organiseert de richting wiskunde van de universiteit Antwerpen de tiende editie van Wiskunde In-Zicht.

De openingssessie is voor alle aanwezigen. Dan hopen we jullie in een uurtje tijd een beeld te geven van wat “universitaire” wiskunde inhoudt en jullie warm te maken voor de schoonheid en de relevantie van wiskunde.  Na een korte pauze worden jullie in kleinere groepen verdeeld en krijgen jullie een inleiding in één van de vier onderwerpen die hieronder vermeld staan. In de namiddag testen we jullie wiskunde-inzicht en moeten jullie zelf aan de slag.

Wie van jullie heeft de wiskunde in zich?

Inschrijven kan binnenkort hier.

Programma

(onder voorbehoud van kleine wijzigingen)

09u15
Ontvangst op campus Middelheim
09u30
Verwelkoming en inleidende voordracht 'Wiskunde vandaag' door Professor David Eelbode
10u30
Pauze
10u45
Voormiddagsessie: keuze uit vier sessies
  • Cryptografie door de eeuwen heen
  • Gezond verstand vs. logica: wiskundige paradoxen
  • Wiskundige modellen: de ideale wereld (?)
  • Huis-, Tuin- en keukenwiskunde: over topologie en kunst in het Alhambra.

> Meer informatie over de verschillende sessies

12u45
Lunch

Alle deelnemers krijgen een broodje en frisdrank aangeboden door de universiteit)

13u45
Namiddagsessie: vervolgsessie van de workshops uit de voormiddag
15u45
Einde

 

Praktisch

Datum: maandag 7 februari, dinsdag 8 februari of donderdag 10 februari 2022
Plaats: Universiteit Antwerpen, Campus Middelheim (routebeschrijving).

Deze dag is vooral gericht naar leerlingen van het zesde jaar SO, met zes of meer uren wiskunde per week, en hun leerkrachten.

 

Voorbije edities

De voorbije 10 schooljaren mochten we met de richting wiskunde van de Universiteit Antwerpen reeds vele leerlingen en begeleidende leerkrachten op onze campus ontvangen. Na een motiverende voordracht van Prof. Lowen of Prof. Eelbode, werden de leerlingen in vier groepen verdeeld waarbij ze dieper ingingen op een bepaald onderwerp. In de namiddag werd dit onderwerp dan vaak praktisch toegepast, op een zo interactief mogelijke manier.

Zowel de leerlingen, de leerkrachten als de begeleiders van de workshop waren over het algemeen na afloop zeer enthousiast. Hiernaast vind je enkele sfeerbeelden.