Experiment
De leerlingen ontdekken experimenteel de principes die achter de bruggenbouw zitten. Ze doen onderzoek naar de verschillende soorten constructies van bruggen.

Wat doen de leerlingen?
Leerlingen bouwen zelf een brug van papier en karton met een bepaalde afmeting, waarop een zo zwaar mogelijk gewicht kan rusten. Maak een eigen ontwerp waarbij je goed moeten letten op de verschillende manieren waarop je papier kunt vouwen en verbinden. De leerlingen ervaren dat je papier meer stevigheid kunt geven door het op te rollen. Ze oefenen technische creativiteit, voeren het technisch ontwerp uit en testen het.

Tijdsindeling activiteit
2,5 uur doorlopend.

Voorbereiding door de leerkracht
Geen voorbereiding nodig.

Wat kan de leerkracht er zelf mee doen in de klas
Binnen het vak technologie komen begrippen als sterkte, stijfheid en stabiliteit voor en dit experiment biedt de leerlingen de kans om dit zelf te ontdekken. De kennis hier opgedaan kan toegepast worden in de basis fysica, mechanica en materialenleer. 

Praktisch

Begeleider van de Universiteit Antwerpen:
Johan Blom

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be