Experiment
Sportdranken zijn in. Ze worden niet alleen gebruikt door topsporters, maar door iedereen die op één of andere manier met sport bezig is (en dat hoeft zelfs geen voorwaarde te zijn). Ze zouden de prestaties verbeteren en het herstel bevorderen. Maar klopt dat ook? Wat zit er in sportdranken waardoor ze deze effecten teweegbrengen? Kan men zelf sportdrank maken?

Wat doen de leerlingen?
Na een korte inleiding over de samenstelling, de indeling en het nut van sportdranken, bepalen de leerlingen het suikergehalte ervan (volgens de methode van Luff-Schoorl). Vervolgens maken ze een eigen sportdrank.

Tijdsindeling activiteit
2 uur

Voorbereiding door de leerkracht
De leerkracht kan eventueel de indeling van de voedingsstoffen uitleggen.

Wat kan de leerkracht er zelf mee doen in de klas?
Dit sluit aan bij biopolymeren (organische stoffen in de voeding).

Praktisch

Begeleider van de Universiteit Antwerpen
Dr. Sofie Slaets

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be.