Workshop
De leerlingen onderzoeken met een loep of optische microscoop hoeveel draadjes er loskomen bij het wassen van een stuk stof. 

Wat doen de leerlingen? 
Na een introductie knippen leerlingen stukjes stof, steken deze in een potje met water en wasmiddel, schudden, filteren het water, bekijken wat er op de filter is blijven liggen, tellen het aantal draadjes, noteren alles op een invulblad. Nadien worden de resultaten verzameld en (beknopt) statistisch verwerkt en wordt er een bezoek gebracht aan EMAT waar een stukje stof onder de SEM-microscoop wordt bekeken (dus bij hogere vergrotingen). De leerlingen krijgen een print van een SEM foto van een mondmasker.  

Tijdsindeling activiteit
2,5 uur doorlopend.

Benodigde voorbereiding door leerkracht? 
Vooraf in de klas verzamelen de leerlingen zelf enkele stukjes stof duidelijke info over welk soort stof het gaat. 

Wat kan de leerkracht doen met de kennis van het experiment in de les? 
Afhankelijk van het vak:

  •  Algemene vorming of natuurwetenschappen: verder bouwen op het aspect van vervuiling
  •  Wetenschappen & wiskunde: verder bouwen op het aspect van de statistische verwerking

Praktisch

Begeleiders van de Universiteit Antwerpen
Nick Schryvers

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be