Workshop
Na een korte inleiding met daarin de uitleg over een aantal belangrijke akoestische begrippen (bijv. nagalmtijd) en toelichting over de eigenlijke opdracht, worden de leerlingen in groepen van 3-4 ingedeeld. Met behulp van enkele vooraf geïnstalleerde smartphone apps gaan de leerlingen de nagalmtijd opmeten in 3 verschillende lokalen (kleine vergaderzaal, tussenliggende gang en groter leslokaal) en bepalen ze de akoestische isolatie tussen één van de lokalen en de naastgelegen gang. Ze gebruiken hiervoor hun eigen smartphone(s), een Bluetooth luidspreker en enkele ballons. De resultaten worden verwerkt door de leerlingen in een Excel template, en vergeleken met de resultaten bekomen met professionele apparatuur (sonometer).

Wat doen de leerlingen?
De leerlingen gaan volledig zelfstandig aan de slag. Via de instructiefilmpjes kunnen ze de testopstelling zelf opzetten. Daarnaast zijn er stap-voor-stap instructies hoe ze de verschillende apps (in het Engels) moeten instellen en gebruiken. Tot slot verwerken en rapporteren ze de resultaten in Excel op de hiervoor voorziene laptops.

Tijdsindeling activiteit
3 uur doorlopend.

Wat kan de leerkracht er zelf mee doen in de klas
Introductie in de akoestiek met aandacht voor de twee belangrijkste parameters in de bouwakoestiek: de nagalmtijd en de akoestische isolatie tussen twee lokalen. Belang van frequenties, begrippen zoals octaaf- en tertsbanden en de decibel als eenheid. Een duidelijke link met de lessen fysica, onderdeel golfbewegingen en geluidsleer.

Voorbereiding door de leerkracht
Smartphone apps laten installeren door de leerlingen en voorbereidende filmpjes op YouTube laten bekijken.

Praktisch

Heeft u nog vragen over deze workshop?
Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be.