Experiment
Zelfrijdende auto's worden stilaan een realiteit. En daar komt natuurlijk heel wat bij kijken. Tijdens deze workshop zetten we de allereerste stappen om aan te tonen dat zelfrijdende auto's inderdaad mogelijk zijn door het bouwen van een zogenaamde proof-of-concept.

Wat doen de leerlingen? 
Via de visuele programmeeromgeving Scratch sturen leerlingen een lego-robot aan om stap voor stap opdrachten uit te voeren. Een eerste mijlpaal daarbij is de robot programmeren om een lijn te volgen. Vervolgens zorgen leerlingen ervoor zorgen dat de robot niet tegen een obstakel botst. En als er voldoende tijd is zorgen leerlingen er tenslotte voor dat de robots elkaar kunnen volgen.  
De workshop zal in het Engels doorgaan, maar er is Nederlandstalige begeleiding voorzien.

Tijdsindeling activiteit
2,5 uur doorlopend.

Benodigde voorbereiding door leerkracht? 
Programmeerervaring is geen vereiste; algoritmisch denken wel. (cfr. Leerplan ICT)

Wat kan de leerkracht doen met de kennis van het experiment in de les? 
Verder bouwen op algoritmisch denken. Zo kan men bijvoorbeeld nadenken over extra veiligheidsmaatregelen (cfr. wat gebeurt er bij een platte band? Wat als een sensor slijtage vertoont?)

Praktisch

Begeleiders van de Universiteit Antwerpen
Burak Karaduman, Moharram Challenger, Serge Demeyer

Gelieve voor vragen rechtstreeks contact op te nemen met studiostem@uantwerpen.be