Sociale Wetenschappen

Opleidings- en onderwijswetenschappen

Is de leraar straks overbodig?

Prof. Jan Vanhoof

"Breuken vereenvoudigen. YouTube legt het je uit."

Woordenschat Frans oefenen. App op de smartphone. De wet van Ohm. Wikipedia. Een wervende presentatie houden. Daar bestaat vast een blog over.

We leren duidelijk niet alleen meer in de klas. En de leraar dan? Stond erbij en keek ernaar? Overblijfsel uit vervlogen tijden? Dat dacht je maar. 

En de leraar dan?

Wie weet precies wat voor jou de volgende leerstap is en hoe je die best kan nemen? Wie toont hoe soms saaie, taaie momenten de opstap zijn naar onontdekte passies? Wie leert je kritisch denken, helpt je een argumentatie opbouwen? Wie is er echt present? Geeft je een schouderklop of schop onder de kont? Wie helpt je de bomen zien én het bos? Wie doet je samenscholen, geeft je als burger zin?

Als de omgeving verandert, verandert ook de leraar. Maar de juf en meester zullen altijd nodig zijn. Onveranderd. Want als de leraar verandert, verandert ook de omgeving.

Onze masters opleidings- en onderwijswetenschappen (OOW) zijn expert in leren, in de klas en ver daarbuiten. Ze zijn gedreven door leren en motiveren, technologie, effectief trainen en management. Vanuit talrijke gezichtspunten onderzoeken ze leraren en opleiders. Het is hier dat ideeën en mensen gevormd worden.

 

 

Prof. Piet Van den Bossche

"Een goede leerkracht maakt echt het verschil."

Het antwoord is simpel en onderzoek is eensluidend, van alle inspanningen die geleverd worden om studenten of leerlingen te helpen, is het duidelijk dat de leerkracht het meest bijbrengt. Een goede leerkracht maakt echt het verschil.

 Maar leren gebeurt niet enkel in schoolbanken of universiteitsgebouwen.

Einde verhaal? Of moeten we meer en meer erkennen dat leren niet enkel in schoolbanken of universiteitsgebouwen gebeurt. Jezelf blijven ontwikkelen is een uitdagende opdracht waar iedereen voor staat, een leven lang. Sta je er dan alleen voor? Nee, ook daar ben je in het voordeel als je rondom jou een groep mensen verzamelt die jou blijven steunen, adviseren, feedback geven en uitdagen. De bal ligt natuurlijk meer in jouw kamp om daar gestalte aan te geven. Die proactieve en zelfsturende houding is iets wat de goede leerkracht jou kan helpen ontwikkelen.

Het gaat dus niet om die ene leerkracht, maar om de mensen en situaties rondom jou die maken dat jij jouw leer-kracht kan zijn.