Ontwerp­wetenschappen

Studiedag historisch vensterglas

Studiedag historisch vensterglas: de herwaardering van het transparante

Op woensdag 23 november 2016 werd de studiedag ‘Historisch vensterglas: de herwaardering van het transparante’ georganiseerd.
Wie de presentaties nog eens wil nakijken, vindt ze via deze link, samen met de abstracts. Sommige presentaties waren een voorsmaakje van een artikel dat nog in de maak is en zijn hier aldus nog niet te vinden. Voor meer informatie hieromtrent kunt u de respectievelijke auteurs contacteren.

Doel van de studiedag
De studiedag bracht de nood aan zorg voor pre-20e-eeuws vensterglas onder de aandacht. Door de fragiliteit en de grote ‘onzichtbaarheid’ – want men kijkt er letterlijk doorheen – van helder vensterglas, gaat dit stuk erfgoed vaak verloren. Eeuwenoud glas dat de tand des tijds toch overleeft, wordt dikwijls vervangen door isolatieglas. En zelfs wanneer men oog heeft voor het historische uitzicht, is het nieuwe ‘antiek ogende’ glas niet steeds doordacht gekozen. Nochtans valt er nog enorm veel te leren over de historische glassoorten alsook over de toepassing ervan in de bouwkunst.

Wat resteert er nog aan historisch glas in onze gebieden? Wat kunnen de relicten ons nu al bijbrengen, en wat valt er nog te ontdekken? Is het wel altijd raadzaam om zich bij historische gebouwen strikt aan de isolatienormen te houden? Welke alternatieven zijn er?

Op deze en andere vragen werd ingegaan door onderzoekers, restauratoren, architecten, erfgoedzorgers en glasproducenten.

Presentaties en abstracts

Via deze link kan je de presentaties en abstracts (her)bekijken

Programma

Verwelkoming door Prof. dr. Alex Vanneste, decaan van de Faculteit Ontwerpwetenschappen