HRD en schoolleiderschap: wederzijds versterkend!

Lezing: donderdag 14 januari 2021 (deelname: gratis) - 18u30-20u - Pieter Sprangers

Workshop:  woensdag 20 januari 2021 (deelname: 25 euro) – 9-12u - zaal ‘De Studio’ – Boogkeers 5 Antwerpen - Pieter Sprangers en Wouter Schelfhout

Programma

  • Uitgangspunt is hoe je via schoolleiderschap een schoolteam authentiek kan ondersteunen en hierdoor het verschil maakt.  Je vertrekt daarbij vanuit je persoonlijke visie en kan participatief een visie ontwikkelen over de gewenste schoolcultuur, leiderschap, de leraar als professional en ontwikkelen van teacher teams.
  • Verschillende rollen van de schoolleider: leider, manager, coach, ondernemer, inspirator, …
  • Link tussen strategisch management en HRD;
  • Via ondersteunend leiderschap een HR-beleid vorm geven in een school :
  1. Duidelijke kaders bieden (leiderschapscode, code professionele leraar, gewenste organisatiecultuur, leidende principes voor teamwerking, …);
  2. Ondersteunen en ondersteund worden : professionele dialogen, gedeeld leiderschap en leiderschap dieper in de organisatie;
  3. Voeren van professionele dialogen.  Waarderend coachen en communiceren (leernoden nagaan, leren stimuleren, samen doelen bepalen, ondersteuning bieden, aangepaste evenwichten zoeken tussen individuele ontwikkeling en ontwikkeling binnen leergemeenschappen, inzetten op verbondenheid);
  4. Organiseren van samen leren, materiaal ontwikkelen en wederzijds ondersteunen. Dit ook specifiek inspelend op startende leerkrachten met als bijkomende focus: een duurzaam antwoord bieden op het lerarentekort in de stad.

Doelstellingen

  • We kunnen voor onze school een visie ontwikkelen rond leiderschap en gedeeld leiderschap en die ook concretiseren;
  • We verwerven inzicht in de verschillende rollen die een schoolleider opneemt;
  • We kunnen ons leiderschap mede vormgeven in functie van het uitvoeren van een mensgericht HR beleid en in functie van de uitvoering van het toekomstplan van onze school;
  • We kunnen via gedeeld leiderschap ons schoolteam actief ondersteunen en in leer- en creatiemodus brengen;
  • We kennen de verschillende dimensies van een krachtig HRD-beleid voor een school en kunnen dit beleid koppelen aan een toekomstplan voor de school (strategisch management).