Kom over de Brug

Onderwijsverstrekker in en om Antwerpen? Wees erbij op de speciale dag voor onderwijzers en directies van de Onderwijs Research Dagen (ORD) op 28 juni 2017! In het kader van de ORD, dit jaar aan UAntwerpen, organiseert de Leerstoel  Onderwijsvernieuwing en -samenwerking een speciaal brugprogramma om het brede onderwijsveld aan te spreken en in contact te brengen met relevant, aansprekend en bruikbaar onderzoek. Tijdens de voormiddag worden uitsluitend werkwinkels georganiseerd waarin de impact van onderwijsonderzoek voor de praktijk centraal zal staan. Na de middag staat de hele waaier van ORD-sessies met een hoge praktijkwaarde open voor de deelnemers aan het brugprogramma. De keynote-openingspresentatie van prof. dr. Alan Daly wordt vergezeld van Nederlandstalige slides.

Programma en abstracts

8.30 - 9.00

ontvangst en registratie - Kom over de brug (hal Aula rector Dhanis- Kleine Kauwenberg 14)

 

K.101

K.102

K.103

K.201

K.202

9.00 -10.30
 

Hoge betrokkenheid bij kleuters met lage SES - Jo Van de Weghe

Geïntegreerd STEM-onderwijs in de praktijk - Heidi Knipprath, Jolien De Meester, Stijn Ceuppens, Haydée De Loof, Leen Goovaerts, Luc Hellinckx, Annemie Struyf, Lieve Thibaut, Didier van de Velde, Jelle Boeve-de-Pauw, Wim Dehaene, Fien Depaepe, Johan Deprez, Greet Langie, Peter Van Petegem, Mieke De Cock

Paarsgewijze vergelijking: een alternatieve (en veelbelovende!) methode om competenties kwaliteitsvol te beoordelen -Marije Lesterhuis, Sven De Maeyer

Onderwijsloopbanen van leerlingen versterken bij de overgang van basis- naar secundair/voortgezet onderwijs - Karin Goosen, Piet Van Avermaet, Simon Boone, Paul Mahieu

Aan de slag, het online voorbereidingsplatform als brug tussen secundair en hoger onderwijs - Evelien Van Laere, Milou de Smet, Krista Nuyts

10.30 - 11.00

 koffiepauze 

11.00 - 12.30
 

Kickstart je toekomst – generieke werkkwaliteiten: van praktijkonderzoek tot praktijkgebruik - Peter David, Herman Van de Mosselaer

Een steviger verbinding tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk  - Rowan Zuidema
(45 min)

Actie-onderzoek: aan de slag met binnenklasdifferentiatie - Wouter Smets, Debbie De Neve

Lemo en leercoaching - Gert Vanthournout, Herman Van de Mosselaer, Peter David

Bekijk eens een lezende leerling! – Meer inzicht krijgen in het begrijpendleesproces en de  ondersteuningsbehoeften van leerlingen door hen hardopdenkend te laten lezen - Mirjam de Bruijne

12.30 -13.00

broodjeslunch

 

Presentaties en slides

Hoge betrokkenheid bij kleuters met lage SES - Jo Van de Weghe

Geïntegreerd STEM-onderwijs in de praktijk - Heidi Knipprath, Jolien De Meester, Stijn Ceuppens, Haydée De Loof, Leen Goovaerts, Luc Hellinckx, Annemie Struyf, Lieve Thibaut, Didier van de Velde, Jelle Boeve-de-Pauw, Wim Dehaene, Fien Depaepe, Johan Deprez, Greet Langie, Peter Van Petegem, Mieke De Cock

Paarsgewijze vergelijking: een alternatieve (en veelbelovende!) methode om competenties kwaliteitsvol te beoordelen -Marije Lesterhuis, Sven De Maeyer

Onderwijsloopbanen van leerlingen versterken bij de overgang van basis- naar secundair/voortgezet onderwijs - Karin Goosen, Piet Van Avermaet, Simon Boone, Paul Mahieu

Aan de slag, het online voorbereidingsplatform als brug tussen secundair en hoger onderwijs - Evelien Van Laere, Milou de Smet, Krista Nuyts

Kickstart je toekomst – generieke werkkwaliteiten: van praktijkonderzoek tot praktijkgebruik - Peter David, Herman Van de Mosselaer

Een steviger verbinding tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk  - Rowan Zuidema

Actie-onderzoek: aan de slag met binnenklasdifferentiatie - Wouter Smets, Debbie De Neve

Lemo en leercoaching - Gert Vanthournout, Herman Van de Mosselaer, Peter David

Bekijk eens een lezende leerling! – Meer inzicht krijgen in het begrijpendleesproces en de  ondersteuningsbehoeften van leerlingen door hen hardopdenkend te laten lezen - Mirjam de Bruijne

 

Locatie

Universiteit Antwerpen - Stadscampus
Aula rector Dhanis en K-blok
Kleine Kauwenberg 14
2000 Antwerpen