Side header image

Bachelor in de communicatiewetenschappen

"Ik ben blij dat ik de vrijheid kreeg om mijn creativiteit tijdens mijn studie te ontdekken"

Manon Van Aerschot rondde in 2011 na de bacheloropleiding communicatiewetenschappen, de masteropleiding communicatiewetenschappen specialisatie mediacultuur af. In 2012 behaalde ze haar diploma hulpkok aan de PIVA. Je kunt haar kennen van onder meer haar succesvolle eigen blog macaronmanon.be.

Manon: “Ik werk halftijds als culinair communicatiemedewerker voor Zeelandia, producent in bakkerijgrondstoffen en voor het zusterbedrijf Aldia, producent in fruitvullingen. Daarnaast werk ik als freelance culinair redactrice, foodblogger, foodstylist en foodfotograaf. Bij Zeelandia en Aldia sta ik in voor de externe communicatie die zich richt op artisanale bakkerijen. Ik schrijf voor het bedrijfsmagazine, maak folders en flyers op, doe foodstyling voor de recepten en schrijf voor de website.

Daarnaast heb ik mijn eigen blog macaronmanon.be. Hierop deel ik mijn eigen receptjes, leuke adresjes in Antwerpen of favoriete culinaire reisbestemmingen. Ik review restaurants, kookboeken en producten. Mijn blog werkt eigenlijk als een soort portfolio voor mijn freelance werk. Zo schrijf ik freelance ook voor andere sites en magazines en verzorg ik foodstyling en foodfotografie.

Ik ben eigenlijk gestart met de opleiding sociologie, maar heb later de overstap gemaakt naar communicatiewetenschappen omdat dat toch meer aansloot bij wat ik later wilde doen. Ik wilde echt een richting die mij een hele brede basis gaf. Toen al wilde ik journalist of communicatiemedewerker worden en daarvoor is een goede kennis van de actualiteit, de maatschappij en het medialandschap erg belangrijk. Ik denk bovendien dat je met een diploma communicatiewetenschappen heel veel kanten uit kan op de arbeidsmarkt.

Doordat ik als student veel leerstof en tekst te verwerken kreeg, heb ik onrechtstreeks ook geleerd om goed te plannen, prioriteiten te stellen, snel en goed te lezen en te schrijven. Ik leerde ook over het belang van communicatie, over het onderscheid tussen B2B en B2C, over de wisselwerking tussen verschillende commerciële afdelingen en de media. Het vak journalistiek gaf me inzicht in het medialandschap. Zelfs mijn passie voor koken kon ik gebruiken voor mijn thesis. Ik schreef over de invloed van kookprogramma’s op genderbeleving en analyseerde hiervoor het kookprogramma ‘Dagelijkse kost’ van Jeroen Meus (dat toen net gestart was). Op dat moment wist ik het ook met zekerheid: ik zou me specialiseren in culinaire communicatie.

Eigenlijk schrijf ik ook voor veel verschillende soorten bedrijven en media, zowel voor print als online, zowel voor bedrijven als voor de consument. Dat onderscheid en het belang daarvan leerde ik tijdens mijn studie. Ik leerde dat communicatie een essentieel element is in elk bedrijf en voor elke klant; en ik merk dat ook vandaag dagelijks in de praktijk.”

Manon Van Aerschot

Manon Van Aerschot