Over de master cultuurmanagement

In de master cultuurmanagement word je ondergedompeld in de context van het cultuurmanagement en proef je van specifieke managementpraktijken in de sector.

Hoe ziet je opleiding eruit?

De master in het cultuurmanagement bestaat uit 3 componenten:

De specifieke context van kunst en cultuur en de creatieve en culturele industrieën

In het eerste semester word je ondergedompeld in de context van kunst- en cultuurmanagement.

Je krijgt een duidelijk beeld van het hedendaagse beleid van zowel de gesubsidieerde cultuursector als de culturele profitsector. Je verwerft kritisch inzicht in kunst- en cultuurmanagement en in het juridisch kader van kunst en cultuur. Je gaat dieper in op specifieke vormen van management eigen aan de sector, zoals innovatiemanagement.

Er is ook brede aandacht voor cultureel ondernemerschap en wat dit concreet kan inhouden.

Functionele domeinen van het management

In het tweede semester wordt de focus gelegd op de specifieke managementpraktijken van de sector.

De functionele managementdomeinen zijn:

  • financieel management
  • algemeen en strategisch management
  • human resources management
  • marketing- en communicatiemanagement

Via elk van deze domeinen maak je kennis met de fundamentele concepten en methoden en leer je ze toepassen in de diverse culturele sectoren.

De praktijk van het kunst- en cultuurmanagement

De toets met de praktijk vormt de hoeksteen van de masteropleiding cultuurmanagement. Je masterproef omvat een belangrijke praktijkcomponent, je voert immers een opdracht uit voor een culturele organisatie. Ook tijdens de auditoefening en het forum zal je de handen uit de mouwen moeten steken.

Praktische info over deze opleiding

Overtuigd om de master cultuurmanagement te volgen?

​Lees de toelatingsvoorwaarden en ontdek of je met jouw vooropleiding rechtstreeks, na een voorbereidingsprogramma of na een schakelprogramma mag inschrijven voor de masteropleiding.