Zelf aan middeleeuwse staatsvorming doen via een grand strategy game

In het Outpost Gamecenter in Antwerpen spelen derdebachelorstudenten geschiedenis de grand strategy game Europa Universalis IV. Via de game kunnen ze zelf aan middeleeuwse staatsvorming doen. Daarover leerden ze in de lessen 'Middeleeuwen: politiek en instellingen' van prof. Jeroen Puttevils.

Bachelorstudenten geschiedenis spelen historisch computerspel

De studenten krijgen een gebied toegewezen en staan in de schoenen van een middeleeuwse vorst. Ze kunnen hun greep op territoria vergroten en nieuwe gebieden annexeren. Dat laatste kan zowel met oorlogsgeweld, alleen of met bondgenoten, als met huwelijksstrategieën, het fabriceren van claims en het zaaien van allerlei intriges. Door zelf keuzes te maken leren de studenten hoe historische processen en gebeurtenissen ontwikkelden tijdens de middeleeuwen.

Student Mathias

Mathias speelt in zijn vrije tijd ook veel games dus hij had al wat ervaring. “Fijn om eens niet in de aula te zitten, maar een praktische toepassing van geschiedenis te oefenen. Je kijkt echt op een andere manier naar de middeleeuwen en politieke processen.”

Studente Lore

Lore gebruikte de pauze om de diplomatieke relaties te verbeteren en allianties te sluiten om samen Bourgondië te kunnen aanvallen.

Student Ward

Ward is 3 van zijn 5 provincies kwijt en hij moet nu alles terug opbouwen. “Het is een realistisch spel dat de complexe relaties tussen de verschillende gebieden en vorsten tijdens de middeleeuwen laat zien.”

Studente Charris

Charris heeft totaal geen ervaring met het spelen van computergames. “Het ging moeizaam in het begin van het spel, maar ik krabbel langzaam weer een beetje op. Het is een leuke uitdaging.”

Bachelorstudenten geschiedenis spelen historisch computerspel

Tijdens het spel houden de studenten een logboek bij. Die notities kunnen ze later gebruiken om hun essay te schrijven. Zo’n paper kan gaan over parallellen en verschillen tussen wat historici en gamemakers doen, over historisch realisme en fictie in het spel, of over onderzoeksvragen die boven kwamen tijdens het gamen. Deze onderzoeksvragen kunnen bijvoorbeeld gaan over de verspreiding van informatie over politieke gebeurtenissen – hoe snel gaat dat, hoe ver reikt dit nieuws en raakt het onderweg vertekend? – of over de balans tussen 'binnenlands' en 'buitenlands' politiek beleid.

Prof. Jeroen Puttevils

Prof. Jeroen Puttevils: “Er zijn zo veel sterke games met een historische dimensie dat het zonde zou zijn als historici in spe ze links zouden laten liggen. Door te gamen ben je op een bepaalde manier 'in een versie van het verleden' geweest. Zo kunnen de games een interesse in geschiedenis opwekken. Daar kan je als docent en historicus iets mee."

"Toch kan enige historische kritiek op games – net zoals op films, tv-series en documentaires – geen kwaad. Onze studenten moeten bijvoorbeeld oog hebben voor eurocentrisme in games en voor de simplificatie van historische processen en toeval. De programmeurs kunnen immers niet alle historische complexiteit in het spelalgoritme passen en zijn aangewezen op kwantitatieve parameters. De kritische vragen die studenten vandaag tijdens de spelsessie stelden, bewijzen alleszins het nut van dit experiment.”