Side header image

"Kijk samen met de studietrajectbegeleiding naar wat voor jou een haalbaar traject is en ga in gesprek met docenten en medestudenten."

Kirsten Bonte, studentenvertegenwoordiger in de master in de Milieuwetenschap besloot na haar bachelor in het Bedrijfsmanagement, met als afstudeerrichting Milieumanagement nog een master te volgen. Nu is ze de master in de Milieuwetenschap aan het afronden en werkt ze ook halftijds als onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen. Haar ervaring lees je hier …

Pluspunten

“Het voordeel aan het schakelprogramma is dat je voor een deel zelf je opleidingsonderdelen kan kiezen. Dat maakt dat je je kennis kan bijspijkeren op gebieden waar je zelf minder kennis over hebt”, zegt Kirsten, “Bovendien zijn er heel wat mogelijkheden om een eigen traject te volgen, waardoor je het programma op je eigen tempo kunt afwerken. Dat biedt wel vrijheid.” Daarnaast verwacht Kirsten ook dat er nieuwe deuren zullen opengaan op gebied van werkmogelijkheden wanneer ze haar masterdiploma op zak heeft.

Valkuilen

“Wat minder evident aan het schakelprogramma is, is dat er ook opleidingsonderdelen zijn waarvan je al een deel van de leerstof hebt gezien, maar de leerstof uitgebreider terugkomt. Bovendien zijn er ook heel wat algemene vakken. Daardoor lijken sommige opleidingsonderdelen wat saai en minder nieuw. Dat geldt ook voor de schakelscriptie, die eigenlijk lijkt op een 2e bachelorproef, waarmee je moet aantonen dat je over voldoende academisch onderzoeks- en schrijfvaardigheden beschikt. Deze scriptie bereidt jou bovendien voor op de masterthesis”, aldus Kirsten.

Kirsten over de studielast: “Het schakeljaar dat ik volgde omvat 60 studiepunten, maar de studielast lijkt hoger. Doordat vele opleidingsonderdelen horen bij verschillende opleidingen, had ik een heel onregelmatig rooster. Dat maakte het soms lastig om langere tijd vrij te maken voor verschillende taken. Ook contact met medestudenten was niet evident. Eens in de master was dat allemaal beter geregeld, maar dat weet je natuurlijk niet op dat moment.”

Tips & tricks

Kirsten geeft ons ook nog enkele tips mee: “Kijk samen met de studietrajectbegeleiding naar wat voor jou een haalbaar traject is. Zij hebben vaak een goede kennis van de opleidingsonderdelen en de studielast ervan. Op die manier kan je de overstap van hogeschool naar universiteit voor jezelf draaglijk houden en zorgen dat de nieuwe uiteenlopende competenties bij het schakeljaar je niet te veel overbelasten.

Ken je de universiteit of de stad nog niet? Ga bij medestudenten na wat het verloop van bepaalde procedures bij de instelling en faculteit is. Vaak verschillen regels namelijk heel sterk per instelling, bijvoorbeeld eventuele vrijstellingen verkrijgen. Ook daarvoor kan je terecht bij de studietrajectbegeleiding.

De hele opleiding is constant in verandering. Elk jaar proberen de docenten in overleg met de studenten te kijken waar ze verbeteringen kunnen aanbrengen en welke zaken zeker moeten blijven. Het is belangrijk om hierover met hen in gesprek te gaan en je ervaringen te delen. Dat leidt tot kansen om de opleiding verder te optimaliseren. Een enorm voordeel voor de toekomstige studenten!”

Kirsten Bonte

Kirsten Bonte