Publicaties & lespakketten

Publicatie - Wat betekenen bacteriën voor onze gezondheid? Ons microbioom

Doelgroep: 6e jaar secundair onderwijs

De tijd dat we bacteriën alleen zagen als gevaarlijk en ziekteverwekkend is definitief voorbij. We hebben ze hard nodig. Ze trainen het afweersysteem, helpen bij de spijsvertering, produceren vitamines en beïnvloeden zelfs ons gedrag.
Onze relatie met de bacteriën op en in ons lichaam biedt aanknopingspunten voor de behandeling van ziekten als darmontsteking, eczeem, allergie, overgewicht en diabetes. De laatste tien jaar is het onderzoek aan het microbioom dan ook in een stroomversnelling terechtgekomen en explosief gegroeid.

In dit cahier beschrijven microbiologen, bioinformatici, voedingsdeskundigen, moleculair biologen, filosofen en artsen vanuit hun vakgebied de laatste stand van zaken rond het menselijk microbioom: op de huid, in de mond, darmen, vagina en longen, en wat dit betekent voor onze gezondheid. Mogelijke nieuwe behandelingen met bacteriën, bacteriofagen en voedingsmiddelen liggen in het verschiet. We staan aan het begin van een spannende ontdekkingsreis in de wereld van de mens en zijn microbioom.

Met bijdragen van onder meer Professor Dr. Ir. Sarah Lebeer van de onderzoeksgroep ENdEMIC (Environmental Ecology & Microbiology) van UAntwerpen.

Het cahier is gratis te downloaden of aan te kopen.

Lespakket - Een teer onderwerp ... voor nicotieners

Doelgroep: 1e graad secundair onderwijs

Kant-en-klaar, laagdrempelig pakket waarmee leerkrachten of jeugdwerkers meteen aan de slag kunnen in de klas of in de jeugdvereniging.

Initiatiefnemer en auteur: Prof. dr. Filip Lardon

Presentaties, handleidingen, links, enz. via de link.

Lespakket - e-Bug

Doelgroep: leerlingen 9-12 jaar, leerlingen 14-16 jaar

e-Bug is een gratis, Europees pakket voor leerlingen en leraars over micro-organismen, hygiëne, antibioticagebruik en vaccinaties.
Dit pakket werd voor België ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Antwerpen.
Lesfiches, presentaties en werkbladen zijn te vinden op de www.e-bug.eu.