Els Vanden Meersch

Els Vanden Meersch is beeldend kunstenaar. In haar werk onderzoekt ze de relatie tussen politiek, architectuur en identiteit door middel van geluid, tekst, foto’s en installaties. Ze richt zich op de bebouwde omgeving als representatie van gedeeld geheugen en het gebruik of misbruik ervan in conflictgebieden zoals onder andere Iran, Irak en Turkije. Momenteel onderzoekt ze mogelijkheden om de kunstenaarspraktijk maatschappelijk te infiltreren door het creëren van publieke ruimte.

Ze publiceerde 5 kunstenaarsboeken:  Transient constructions (Genk Flac©, 2003), Paranoid Obstructions (Leuven University Press, 2004), Implants (Mer, 2006), Track Report: Esfahan, Tehran, Sanandaj, Kermanshah (AP, 2015) en Mastering the Curtains (APE, 2017). 

In 2017 finaliseerde ze haar doctoraat in de Kunsten aan de Academie voor Schone Kunsten Antwerpen in associatie met de Universiteit Antwerpen.

‘Mastering the Curtains’ is een beeldend onderzoek naar het propagandistisch gebruik van het historische Soefisme in de publieke ruimte in Iran in relatie tot de politieke moeilijkheden van de hedendaagse Iraanse Soefi gemeenschappen.