Luwte onder leraren

April 2019

Waar is het leraarschap die een manier van zijn is, een liefhebber?
(Masschelein, J. & Simons, M., 2012)

Initiator Mirjam van Tilburg

(seminarie in het Nederlands)

In het huidige onderwijs overheerst de behoefte aan controle, om zo de tijd van onze toekomstige talenten zo effectief mogelijk te gebruiken. Echter, als we het onderwijs risicoloos maken, maken we het onderwijs fundamenteel onpedagogisch. Leraren van nu zijn opgeleid in een leeromgeving van controle en in hun dagelijkse praktijk draait alles om zo efficiënt mogelijk van a naar b te komen.

Waar is de ruimte om te lanterfant zoeken als leraar? Waar is de luwte, weg van de economische en politieke druk hun werk te kunnen doen, voor leraren om te ervaren hoe het is om risico te nemen? Waar is de onbepaalde tijd voor leraren om te falen? Heeft kunst een educatieve potentie in de vorming van leraren na hun opleiding? Kan kunst een beginpunt voor het kijken naar de wereld om je heen zijn? Kan kunst een zoeklicht zijn om risico te nemen?

Dit seminar is een verkenning van deze vragen voor experts op het gebied van kunst en funderend onderwijs uit Antwerpen en Rotterdam. Het is een ontmoeting tussen geïnteresseerden van o.a. de Specifieke Lerarenopleiding Beeldende Kunsten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en leden van The New School Collective op initiatief van Mirjam van Tilburg.

Maximum 25 deelnemers. Dit seminar vindt plaats op uitnodiging.