Hanka Otte wint Boekman Dissertatieprijs

 

Hanka Otte (Rijksuniversiteit Groningen) is de winnaar van de vierde Boekman Dissertatieprijs voor kunst, cultuur en beleid. De prijs wordt iedere drie jaar toegekend aan het beste Nederlandse promotieonderzoek over kunst, cultuur en maatschappij. 

Dr. J.F. (Hanka) Otte is in 2015 aan de Rijkuniversiteit Groningen gepromoveerd op haar onderzoek Binden of overbruggen? Over de relatie tussen kunst, cultuurbeleid en sociale cohesie. Otte onderzocht hoe kunstparticipatie en sociale cohesie zich tot elkaar verhouden en of de overheid met kunstparticipatie wel het juiste instrument kiest om die cohesie te bevorderen. Ze deed dit op basis van een studie in zeven Drentse gemeenten.

Hanka Otte is postdoc onderzoeker in de onderzoeksgroep Culture Commons Quest Office (Antwerp Research Institute for the Arts) aan de Universiteit Antwerpen. 

Over de Boekman Dissertatieprijs 
De Boekman Dissertatieprijs bestaat uit een geldbedrag van 10.000,- euro en is bedoeld om recente resultaten van wetenschappelijk onderzoek over kunst, cultuur en maatschappij onder een breed publiek bekend te maken. Daartoe besteedt het tijdschrift Boekman het jaar volgend op de uitreiking aandacht aan het onderwerp van de winnende dissertatie. De prijs is een initiatief van de Boekmanstichting en NWO Sociale en Geesteswetenschappen. Hij is vernoemd naar Emanuel Boekman, die op 6 juni 1939 als eerste in Nederland promoveerde op de relatie tussen overheid en kunst. 

Een jury bestaande uit René Boomkens (Universiteit van Amsterdam), Quirijn van den Hoogen (Rijksuniversiteit Groningen), Philomeen Lelieveldt (Universiteit Utrecht), Vivian van Saaze (Universiteit Maastricht) en Kitty Zijlmans (Universiteit Leiden en voorzitter van de jury) koos de dissertatie van Otte uit 74 dissertaties op het werkterrein van de Boekmanstichting als winnaar. 

De andere twee genomineerden waren dr. J. van Beurden – Treasures in trusted hands: negotiating the future of colonial cultural objects (VU, 2016) en dr. Th. van Dorsten – Mirrors in the making: culture, education, and the development of metacognition in early and middle childhood (4-10) (RUG, 2015).

Alle deelnemende dissertaties zijn opgenomen in de bibliotheekcollectie.

Lees hier het juryrapport.