D-PAC wint NVE Prijs voor Examens 2017

D-PAC wint de NVE juryprijs voor Examens 2017.

De Nederlandse Vereniging voor Examens (NVE) kent een Prijs voor Examens toe voor een bijzondere, recente prestatie op het gebied van toetsing, beoordeling en examinering. De prijs wordt tweejaarlijks toegekend en uitgereikt tijdens het NVE congres. 

Proficiat aan het volledige D-PAC team en in het bijzonder aan de Edubron leden Renske Bouwer, Maarten Goossens, Marije Lesterhuis, San Verhavert, Roos Van Gasse, Sven De Maeyer, Vincent Donche, Jan Vanhoof en Peter Van Petegem.

D-PAC: beoordelen van competenties door paarsgewijze vergelijkingen. 

D-PAC is een digitaal platform voor de comparatieve beoordeling van competenties (www.d-pac.be). In deze innovatieve beoordelingstool wordt het werk van studenten automatisch in paren verdeeld en beoordelaars hoeven daarbij enkel aan te geven welke van de twee van hogere kwaliteit is. Op basis van deze paarsgewijze vergelijkingen kan het werk gerangschikt worden naargelang de kwaliteit. Als er eenmaal een stabiele rangorde is gecreëerd kunnen er cijfers aan producten worden gegeven of kunnen nieuwe producten op efficiënte wijze op de bestaande schaal worden geplaatst. Ook kan er feedback gegeven worden op elk van de producten in een vergelijking. Studenten kunnen deze feedback gebruiken voor het verbeteren van hun huidige werk.

Sinds de ontwikkeling in 2014 is volop onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid van D-PAC door onderzoekers aan de Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent en imec. Hieruit is gebleken dat deze manier van beoordelen eenvoudig, snel en valide is. Ook blijkt uit een meta-analyse in het lager, middelbaar en hoger onderwijs dat D-PAC leidt tot betrouwbare oordelen voor zeer verschillende competenties, zelfs wanneer de vergelijkingen worden gemaakt door medestudenten of ongetrainde beoordelaars. D-PAC is hiermee een antwoord op de vraag hoe we complexe competenties kunnen beoordelen op een kwaliteitsvolle manier. Het heeft in korte tijd zijn weg gevonden naar het toetsen en examineren in Nederland en Vlaanderen. De betaversie van D-PAC is momenteel open source. Daarnaast werken we aan een gebruiksvriendelijke versie die het mogelijk maakt voor docenten om zelf een assessment op te kunnen zetten.