STEM@School wint Best Research & Practice Project Award 2017 van EAPRIL

STEM@school wint de Best Research & Practice Project Award 2017 van EAPRIL.

De EAPRIL Best Research and Practice Project Award wordt uitgereikt aan projecten binnen het het veld van onderwijs, leren en instructie en training en ontwikkeling, die op een uitstekende manier bijdragen tot de onderwijspraktijk. 

Proficiat aan het volledige STEM@School team en in het bijzonder aan de Edubron leden Annemie Struyf, Haydée De Loof, Jelle Boeve-de Pauw en Peter Van Petegem. 

STEM@School

STEM is leuk, STEM is relevant! We worden vandaag en in de toekomst steeds meer geconfronteerd met complexe, maatschappelijke en technologische problemen. We hebben niet alleen STEM professionals nodig die deze problemen interdisciplinair kunnen oplossen. We hebben ook mensen nodig met inzicht in STEM die zelf geen STEM professionals worden maar later STEM professionals kunnen bijstaan. Door geïntegreerd STEM-onderwijs leren leerlingen waarom STEM relevant is en hoe ze samen naar oplossingen kunnen zoeken voor authentieke problemen. Ze leren hoe in de realiteit vele en complexe problemen enkel opgelost kunnen worden door samenwerking met experts uit verschillende disciplines.

Om middelbare scholen de kans te geven goed geïntegreerd STEM-onderwijs aan te bieden, hebben de KU Leuven, de Universiteit Antwerpen, het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en het GO! de handen in elkaar geslagen en een onderzoeksaanvraag uitgeschreven. De aanvraag werd goedgekeurd en gefinancierd door IWT. Het onderzoeksproject startte op 1 juni 2014 en eindigt op 31 mei 2018.

Met de hulp van directies, leerkrachten en pedagogische begeleiders ontwikkelden en verbeterden onze onderzoekers de afgelopen jaren het leermateriaal voor geïntegreerd STEM@onderwijs in de 2de en 3de graad ASO en TSO. We richten ons op leerlingen in het secundair onderwijs die in richtingen zitten met relatief veel uren wiskunde, wetenschappen en/of engineering. Want STEM-richtingen zijn in het secundair onderwijs nog veel gekozen studierichtingen. Het is vooral naar de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs dat een daling plaatsvindt in het aantal leerlingen die STEM willen verder studeren. Met STEM@school willen we de leerlingen een volledig beeld van STEM geven en hen over de vakken heen laten kijken. Zo zien ze waarom STEM relevant is en kunnen ze een beter gemotiveerde studiekeuze maken.