Vrij beroep na het Wetboek van Economisch Recht

Men kan er niet om heen: het vrij beroep is steeds meer onderworpen aan de regels van de vrije markt en evolueert naar een onderneming. Het traditionele uitzonderingsstatuut voor de uitoefening van een vrij beroep uit het Wetboek van koophandel en uit de wetgeving inzake handelspraktijken is gaandeweg onder impuls van Europese regelgeving afgebrokkeld. Het Wetboek van Economisch Recht zet die evolutie door maar maakt nog een uitzondering voor de kenmerkende intellectuele prestaties van vrije beroepsbeoefenaars. Ook de Wet natuurlijke rechter voorziet nog in het Ger. W. een aparte regeling voor (sommige) vrije beroepsbeoefenaars. De evolutie maakt dat de vrije beroepsbeoefenaar steeds meer rekening moet houden met de regels die voorheen slechts op handelaars van toepassing waren.
Tijdens de studienamiddag analyseren de sprekers deze evolutie aan de hand van de belangrijkste rechtsdomeinen waarin de overgang van vrij beroep naar onderneming tot uiting komt. Zo zijn er de algemene aspecten van handelsrecht waarmee een vrije beroepsbeoefenaar rekening moet houden en de evoluties inzake onder meer de wettelijke informatieverplichtingen en de onrechtmatige bedingen in het domein van marktpraktijken. Ook de mededingingsregels zijn van belang voor de uitoefening van een vrij beroep. Als onderneming moet de vrije beroepsbeoefenaar voorts oog hebben voor de wijzigingen aan het insolventierecht. Deze thema’s worden telkens met oog voor de praktijk toegelicht. Daarnaast voert de Wet natuurlijke rechter belangrijke wijzigingen door die van invloed zijn op de vrije beroepsuitoefening. Tot slot rijst de vraag welke beleidsruimte de wetgeving in de diverse domeinen nog laat voor deontologische regels en hoe de eigenheid van de vrije beroepsuitoefening kan worden gewaarborgd.

12u00: Onthaal met broodjes en koffie

13u00: Korte inleiding door de voorzitter

13u15: Algemeen handelsrecht bij de uitoefening van een vrij beroep

Prof. dr. Luc Ballon (emeritus gewoon hoogleraar KU Leuven)

13u45: Het vrij beroep en een aantal dwingende verplichtingen uit het Wetboek van Economisch Recht: de wettelijke informatieplicht, de onrechtmatige bedingen en andere marktpraktijken

Prof. dr. Gert Straetmans (gewoon hoogleraar Universiteit Antwerpen, Onderzoeksgroep Onderneming & Recht en plaatsvervangend Raadsheer Hof van Beroep Antwerpen) en dhr. Paul Cambie (Attaché FOD Economie, secretaris Commissie voor Onrechtmatige Bedingen)

14u30: Het vrij beroep en het mededingingsrecht: algemeen kader en de beleidsruimte van de Ordes en Instituten inzake o.m. erelonen, kwaliteitsvereisten en andere deontologische verplichtingen

Prof. dr. Anne‐Marie Van den Bossche (gewoon hoogleraar Universiteit Antwerpen, Onderzoeksgroep Onderneming & Recht) en Prof. dr. Béatrice Ponet (Raadsheer Hof van Beroep Antwerpen, docent Universiteit Antwerpen)

15u15: Koffiepauze

15u45: De beoefenaars van het vrij beroep in het Gerechtelijk Wetboek

Dhr. Pros Vanhelmont (erevoorzitter Rechtbank van Koophandel Hasselt)

16u15: De beoefenaars van het vrij beroep en het insolventierecht: specifieke aspecten bij het faillissement en de WCO voor beoefenaars van vrije beroepen

Prof. dr. Melissa Vanmeenen (hoofddocent Universiteit Antwerpen, Onderzoeksgroep Onderneming & Recht)

16u45: Hoe verhoudt de deontologie en de tucht zich tot het Wetboek van Economisch Recht: de nieuwe rol van de Ordes

Mr. Hugo Lamon (advocaat)

17u15: Enkele conclusies door Prof. dr. Béatrice Ponet met aansluitend een receptie

Plaats en locatie

Dinsdag 15 november 2016

Hof van Liere in de ‘de Tassis' en 'Dürer'‐zalen, Prinsstraat 13, 2000 Antwerpen

Prijs: 150 euro (excl. btw)

Inbegrepen in de prijs: deelname aan de studienamiddag, het verslagboek, de documentatiemappen, de koffiepauze en de lunch (broodjes).

Erkenning

De erkenning voor advocaten voor 4 punten is aangevraagd bij de Orde van Vlaamse Balies. Elke deelnemer ontvangt een attest. Erkenning wordt tevens aangevraagd bij het IGO, de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat en de verschillende beroepsfederaties.