Transport en Rechtvaardigheid, Bereikbaarheid en Sociale Uitsluiting
Er is een groeiende interesse bij planners voor de relatie tussen transport en rechtvaardigheid, en de link tussen bereikbaarheid en sociale uitsluiting. Wetenschappers van de Onderzoeksgroep voor Stadsontwikkeling onderzochten onder meer het thema transportrechtvaardigheid in de context van basisbereikbaarheid, rekeningrijden en de slimme kilometerheffing. Daarnaast hebben ze aandacht voor transport-gerelateerde sociale uitsluiting in havengebieden en elders, en wijzen ze op de soms onderbelichte sociale dimensie in duurzaam mobiliteitsbeleid.
-Vanoutrive T., Zijlstra T. (2018) Who has the right to travel during peak hours? On congestion pricing and 'desirable' travellers. Transport policy 63(2018), 98-107.
-Boussauw, K., Vanoutrive, T., 2017. Transport policy in Belgium: Translating sustainability discourses into unsustainable outcomes. Transport Policy 53, 11–19.
-Vanoutrive T., Martens K. (2015) Basisbereikbaarheid in 5 stellingen. Ruimte 7:27, 68-73
Onderzoeker(s): Thomas Vanoutrive, Erin Cooper
Periode: lopend
Onderzoeksgroep voor Stadsontwikkeling buigt zich over Basisbereikbaarheid
Haven- en industriegebieden niet altijd goed bereikbaar
Transport speelt een rol bij sociale uitsluiting