E-nieuwsbrieven

Starten met een nieuwsbrief?

Contacteer webredactie@uantwerpen.be!

Een e-nieuwsbrief kan een nuttig instrument zijn om de band met een specifieke doelgroep te versterken. Om een succesvolle nieuwsbrief op te stellen hou je best rekening met volgende tips en redactierichtlijnen:

  • Baken je doelgroep goed af en denk vanuit de behoefte van je lezer. Vraag je af wat voor die lezer nuttige informatie kan zijn: toekomstige lezingen, activiteiten, onderzoeksresultaten, publicaties ...
     
  • Start enkel met een e-nieuwsbrief als je regelmatig een voldoende gevarieerd en nuttig aanbod aan nieuwsitems kunt bieden aan je abonnees.
     
  • Overlaad je nieuwsbrief niet met informatie, maar wek interesse en leid de geïnteresseerden naar de juiste pagina's op je website. Zo speelt een e-nieuwsbrief een belangrijke rol in de promotie van je website.

Privacy-issues

  • Verstuur je externe nieuwsbrief enkel naar abonnees die daar hun expliciete en actieve goedkeuring (opt-in) voor gaven. Mensen moeten dus zelf actief aanvinken in formulieren dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Het verzamelen en het beheer van persoonsgegevens gebeurt volgens de privacyrichtlijnen
     
  • Het nieuwsbriefsjabloon voorziet altijd een uitschrijfknop en contactgegevens om persoonsgegevens te laten aanpassen of verwijderen.
     
  • Het gebruik van externe mailprogramma's (bv MailChimp) moedigen we liever niet aan. Je bent er dan zelf verantwoordelijk voor dat dit gebeurt volgens de Europese privacyrichtlijnen. Sluit een verwerkersovereenkomst af met deze verwerker, informeer je abonnees hierover en vraag hun actieve toestemming om hun gegevens aan deze mailprovider door te geven. Gebruik je MailChimp? Lees dan hun dossier over GDPR zorgvuldig na.
     
  • Repermission campaign naar aanleiding van het in werking treden GDPR op 25 mei 2018?
    Moet je een mail sturen naar je abonnees om opnieuw hun goedkeuring te vragen voor het toesturen van je nieuwsbrief? Toets best even af via webredactie@uantwerpen.be. Wij bekijken samen met jullie en met de juridische dienst hoe het abonneebestand in het verleden is opgebouwd en welke abonnees het bevat. Op basis daarvan geeft de juridische dienst advies op maat.

Redactie van de nieuwsbrief

  • Beperk elke nieuwsbrief tot een 6 à 7-tal items.
     
  • Hou de nieuwsitems kort, krachtig en aantrekkelijk. Link door voor verdere informatie.
     
  • De redactie van een elektronische nieuwsbrief moet net zo zorgvuldig gebeuren als de redactie van een drukwerk.
  • Ga uit van wat je doelpubliek wil lezen of nodig heeft, niet van wat jij kwijt wil.

  • Beeld is erg belangrijk. Elk nieuwsitem wordt ondersteund door een goed beeld.

  • Vermijd het gebruik van “spam-taal”: niet te vaak het woord “free” gebruiken, niet alles in hoofdletters zetten, niet te veel kleuren gebruiken in je tekst, geen uitroeptekens gebruiken, en vermijd woorden als “credit, “viagra”, “drugs” en “porn”.
    Lees alle antispamtips van ICT op Pintra.

Sjabloon

Nieuwsbrieven worden gepubliceerd in het huisstijlsjabloon via het mailprogramma Centua. Het mailprogramma heeft de mogelijkheid om adressen bij te houden, 'unsubscribe' functie, rapportering ...

Het sjabloon is strak qua layout, mobile friendly en biedt de mogelijkheid om zelf de redactie te verzorgen en op te volgen via de mailmodule Centua. 

Nieuwsbriefsjabloon2