10 tips voor zoekmachineoptimalisatie

  1. Content is King
    Biedt actuele en relevante inhoud aan op je website, vanuit de zoekvraag van je bezoeker. Vraag je af waar je doelpubliek naar zoekt, en welke unieke inhoud jij kan leveren met de website van je onderzoeksgroep, faculteit, centrum ... Laat de echte inhoud primeren, en niet de interne organisatielogica.
     
  2. Usability is Queen
    Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is. Maak overzichtelijke webpagina's, pas de webredactietips toe en zorg voor een logische navigatiestructuur. Verwijder overbodige of verouderde informatie.
     
  3. Bepaal met welke zoektermen + varianten jouw webpagina moet gevonden worden in zoekmachines.
    Onderzoek welke zoektermen je (potentiële) publiek gebruikt. Haal deze zoektermen bv uit persoonlijk contact, mails, helpdesks ... 

    Bij het aanmaken van een nieuwe pagina (of tak):
     
  4. Gebruik de belangrijkste zoekterm in de titel en de slug van je pagina (slug = het laatste deel van de URL van je pagina). Zorg ervoor dat deze slug een volledig woord is en niet afgebroken wordt.
  5. Gebruik deze zoekterm in je paginatitel. Vul deze paginatitel aan met de naam van je onderzoeksgroep of faculteit! Zeer belangrijk!

    Bij het editeren van tekst op een webpagina:
     
  6. Gebruik belangrijke zoektermen + varianten in de blauwe titel boven je tekst (= header 1). Plaats op elke webpagina slechts één zo'n blauwe titel, gebruik voor andere titels 'kop 2' of tussentitels in het vet.
  7. Gebruik je zoektermen + varianten in je bodytekst. Gebruiksvriendelijkheid primeert hier. Overdrijf niet. Je kan belangrijke zoektermen ook als alt tag opnemen achter afbeeldingen.
  8. Leg links op betekenisvolle woorden, of belangrijke zoekwoorden. Gebruik geen 'Klik hier'.

    En tot slot:
     
  9. Bouw aan een linknetwerk bij eventuele partners en eigen sociale medianetwerken. Zorg ervoor dat kwalitatieve websites met gelijkaardige inhoud een link bevatten naar jouw website.
  10. Maak van je website geen archief! Zorg bij een jaarlijks terugkerende opleiding of event dat je de bestaande pagina's steeds update voor de nieuwe editie.  Zo behoud je je ranking in zoekmachines en komen mensen via zoekresultaten niet op verouderde pagina's terecht. Ga dus zeker NIET de pagina's van een voorbije editie naar een archief slepen om dan nieuwe pagina's aan te maken voor de nieuwe editie! De pagina's in je archief zullen lange tijd beter ranken in zoekresultaten dan je nieuwe pagina's.

Meer weten over zoekmachineoptimalisatie of SEO?

Webeditors die graag meer te weten komen over zoekmachineoptimalisatie kunnen de workshop 'Scoren bij Google en/of scoren bij gebruikers' volgen. We voorzien deze workshop een tweetal keer per jaar. Ben je geïnteresseerd, geef ons je naam door en we houden je als eerste op de hoogte van een nieuwe datum. Opgelet: wel enkel voor webeditors die ook reeds een webopleiding volgden.