Digitale flyers of affiches: een goed idee?

Neen. Digitale flyers of affiches = digitaal drukwerk = contradictio in terminis.

Maar een beetje nuancering kan natuurlijk geen kwaad:

  • Flyers of affiches laat je vormgeven als je van plan bent om ze in print te verspreiden. Je kan de flyer downloadbaar maken op de website, zodat anderen die kunnen afdrukken en verspreiden. Maar het einddoel is hier nog steeds print, én alle nuttige informatie publiceer je ook op webpagina’s.

  • Ben je enkel van plan om informatie digitaal te verspreiden, dan maak je webpagina’s, een newsletter in een mailsjabloon en laat je misschien een banner vormgeven om promotie te maken op andere websites …

9 redenen om geen digitale flyers of affiches op de website te publiceren

  1. Als je een afbeelding van een affiche op je webpagina 'plakt', dan herkennen zoekmachines de tekst die daarop staat niet als tekst. Zoekmachines merken enkel dat er een afbeelding staat, maar hebben geen idee wat er verder op die pagina verteld wordt. Resultaat: slechte rankings in zoekmachines voor je event.
     
  2. Tekst in een afbeelding op een scherm leest nog moeilijker dan tekst van een scherm. De tekst wordt dikwijls flou.
     
  3. Affiches of flyers worden vormgegeven voor print. Print heeft een andere logica dan webredactie. Inleidingen laat je op het web beter achterwege. Op het web kan je dan weer makkelijker links leggen, of multimedia integreren, of je info logisch structureren over verschillende webpagina's.
     
  4. Een scherm is niet plooibaar. Soms zijn flyers vormgegeven als drieluik en moet je ze plooien voor de informatie in een logische volgorde verschijnt.
     
  5. Je informatie is moeilijk te updaten. Als alle informatie op een webpagina staat kan je de info meteen updaten. Staat alle informatie in een downloadbare flyer, dan moet je eerst de flyer laten herwerken voor je de info online kunt aanpassen.
     
  6. Bied alle belangrijke informatie in een eerste leeslijn aan, en niet via een extra download (bv flyer met het programma).
     
  7. Ga er niet van uit dat mensen altijd klikken op een download, of een bijlage in een mail openen. Dit vormt een extra drempel, zeker voor smartphone-surfers.
     
  8. Een webpagina aanmaken voor een event is best de eerste stap van je communicatieproces. Op die webpagina plaats je alle noodzakelijke en praktische informatie. Je vraagt een verkorte URL aan (bv www.uantwerpen.be/kinderuniversiteit ). Daarna kan je affiches laten ontwerpen met daarop je verkorte URL.
    Voordeel 1: je affiche dient enkel ter promotie, je hoeft er niet je hele programma op te publiceren. Dat programma staat op je website en kan je continu up-to-date houden.
    Voordeel 2: het publiek leert je website (en de rest van je werking) kennen.
     
  9. De vormgeving strookt misschien niet met de vormgeving van de website. Lettertypes voor print zijn niet noodzakelijk goede lettertypes voor web. Het geeft ook een rommelige en onprofessionele indruk, omdat er allerlei lettertypes, kleuren, headers ... door elkaar gebruikt worden.

Zijn downloads van pdf's dan altijd uit den boze?

Neen, natuurlijk niet. Maar gebruik ze eerder voor 'extra' informatie die je moeilijk in webpagina's kan gieten. Bv voor abstracts, verslagen, publicaties, presentaties, wetenschappelijke teksten met voetnoten ...