Letteren en Wijsbegeerte

Olympiade Nederlands

De Olympiade Nederlands is een wedstrijd waarin leerlingen vragen moeten oplossen over de Nederlandse taal en literatuur. Ze bestaat uit avontuurlijke opdrachten en puzzels die op speelse wijze hun talent voor taal- en literatuurwetenschap testen. Verwacht dus géén Groot Dictee der Nederlandse taal of een toets over grammaticale voorschriften! Specifieke voorkennis is niet vereist.

In februari vindt de voorronde plaats: een schriftelijke proef met opdrachten over taalbeheersing, taal- en letterkunde. Onder toeziend oog van een leerkracht maken leerlingen kennis met hun talent voor taal en literatuur.  Tijdens de proef krijgen leerlingen kanten van het vak Nederlands te zien die in het schoolcurriculum vaak onderbelicht blijven.

Na de voorronde stroomt een groep finalisten door naar onderzoekslabs. In dat traject voeren zij, onder begeleiding van academici, een eigen neerlandistisch onderzoek uit. In eerdere edities richtten de labs zich o.a. op emojigebruik, dialect in popmuziek en d/t-fouten in chatgeschiedenissen.

In 2024 gaan we met de Olympiade Nederlands voor de vierde keer op zoek naar de 'kampioen in de gymnastiek van de neerlandistiek', om het met de lenige woorden van onze ambassadeur Maud Vanhauwaert te zeggen. De online voorronde op school vindt plaats in de week van 15-19 januari 2024.

Alle praktische informatie en ons wedstrijdreglement vind je op de website: www.olympiadenederlands.org

Wat win je bij de Olympiade Nederlands?

Kijk naar de hele reportage op olympiadenederlands.org