Rechten

Francqui-leerstoel:
Inaugurele lezing

Dinsdag 25 april 2023, 18.00 - 21.00 uur

Prof. dr. Britta van Beers, laureaat van de Belgische Francqui-leerstoel 2022-2023

De Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen mag prof. dr. Britta van Beers (Vrije Universiteit Amsterdam) verwelkomen als laureaat van de Belgische Francqui-leerstoel 2022-2023.

Op dinsdag 25 april 2023 vindt de inaugurele lezing plaats.

Professor van Beers is gewoon hoogleraar in rechtsfilosofie bij het departement rechtstheorie en rechtsgeschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam. In haar onderzoek verkent ze de juridische en rechtsfilosofische betekenis van begrippen als persoon, menselijkheid en waardigheid, en de symbolische dimensies en functies van het recht. Ze is vooral geïntrigeerd door de juridische en filosofische vragen die worden opgeworpen bij de regulering van nieuwe technologische en biomedische ontwikkelingen.

Programma inaugurele lezing

18.00

Onthaal

18.30

Verwelkoming door prof. dr. Frederik Swennen, decaan van de Faculteit Rechten

18.35

Korte toelichting door prof. dr. Herman Van Goethem, rector van de Universiteit Antwerpen

18.40

Laudatio door prof. dr. Kristof Van Assche

18.45

Inaugurele lezing door prof. dr. Britta van Beers: Het einde van de juridische persoon?

Sinds het Romeinse recht heeft de juridische persoon verschillende metamorfoses ondergaan. In haar inaugurele rede bespreekt Britta van Beers een aantal ontwikkelingen, met name op wetenschappelijk en technologisch vlak, die het hedendaagse persoonsbegrip radicaal op de proef stellen. Staan we aan de vooravond van een volgende metamorfose van de juridische persoon? Of gaat het verder dan dat, en staat het voortbestaan van de juridische persoon als zodanig op het spel?

19.30

Receptie

Universiteit Antwerpen
Stadscampus
Gebouw C – Auditorium s.C.003
Prinsstraat 13
2000 Antwerpen

Lezingenreeks

Na de inaugurele lezing op dinsdag 25 april 2023 verzorgt professor Britta van Beers (Vrije Universiteit Amsterdam) in het kader van de Francqui-leerstoel ook vier publiek toegankelijke lezingen. Hier vindt u meer informatie over de lezingen.