De rol van media & sport in het bestrijden van sociale onrechtvaardigheid

‚ÄčSport en de media fungeren reeds sinds het begin van de 20e eeuw als katalysator voor maatschappelijke debatten omtrent belangrijke en vaak omstreden onderwerpen. Aan de ene kant heeft het zich hierdoor als een invloedrijk bestanddeel van de hedendaagse populaire cultuur gevestigd. Aan de andere kant is deze symbiotische relatie erg onderhevig aan veranderende politieke en socio-culturele omstandigheden. Dit zorgt voor spanningen wanneer mediarepresentaties worden geframed op basis van ‘aanvaardbare’ productiepraktijken van dominante organisaties die de onzichtbaarheid en marginalisatie van groepen rond gender, ras, handicap en milieu dikwijls bevorderen. Met andere woorden, deze spanningen zijn ingebed in kwesties van macht, politiek en sociale rechtvaardigheid.

Naast de gevestigde traditionele media heeft de recente en snelle opmars van digitale en sociale media weliswaar geleid tot nieuwe manieren van communiceren. Meer nog, het heeft een nieuwe zichtbaarheid van culturele thema’s en minderheden teweeggebracht die dominante machtsrelaties proberen te ontwrichten. Denk aan recente voorbeelden zoals de racistische opmerkingen gericht aan Romelu Lukaku door de Italiaanse media of de vraag om gelijk loon door de Belgische Red Flames en andere internationale vrouwenelftallen (#equalplayequalpay). Desondanks deze ‘democratisering’ via sociale media blijven belangrijke vragen omtrent sport-mediarepresentaties bestaan. Namelijk, hoe en in welke mate verwerpen, verdedigen of negeren media, sportorganisaties en atleten nu echt dergelijke traditioneel dominante thema’s binnen sport? Hoe gaan gebruikers van sociale media (incl. fans) hiermee om? Doet een mediatisering van een beoogde progressieve sociale verandering afbreuk aan de beleving van sport? Verandert dit rol van traditionele media?

Voor deze workshops vertrekken we vanuit enkele courante gebeurtenissen uit de Belgische en/of internationale sportwereld en bespreken we hoe concepten zoals gender, handicap etc. door de media en het publiek gecommuniceerd worden.

Prof. Timothy Robeers