Ontwerp­wetenschappen

Innovatieweek 2023

Studenten lossen vraagstukken van grote merken op

Opleiding productontwikkeling UAntwerpen organiseert Innovatieweek van 13 tot 17 maart

Aan de Universiteit Antwerpen buigen afstuderende masterstudenten productontwikkeling zich tijdens de Innovatieweek, van 13 tot 17 maart, over complexe vraagstukken van grote en minder grote merken. Onder meer VRTNWS, Samsonite en Ecover, maar ook het lokale sapje Toffe Peren tekenen present.

De masterstudenten productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen zullen, eenmaal afgestudeerd en aan de slag in het werkveld, oplossingen moeten zoeken voor vraagstukken die spelen in het bedrijf waar ze aan de slag gaan.

Tijdens de Innovatieweek trommelt de universiteit alvast tal van bedrijven op om hun interne ontwerpvraagstukken voor te leggen aan de masterstudenten. Die laatsten kunnen hun top drie meegeven van de bedrijven waar ze het liefst voor aan de slag gaan. De bedrijven kunnen vervolgens rekenen op de creatieve ideeën en input van de studenten.

Kiezers engageren

Zo zullen studenten voor VRTNWS uitzoeken hoe zij jongeren op een multimediale, innovatieve én interactieve manier kunnen informeren, inspireren én engageren voor de aankomende verkiezingen.

Voor Samsonite zoeken de studenten hoe je een koffer zo kan ontwerpen dat die bruikbaar is en aanpasbaar wordt voor allerlei soorten reizen en door verschillende mensen kan worden gebruikt.

Herbruiken en hervullen

Herbruikbare verpakkingen en het minimaliseren van plastic is ook een hot topic tijdens de Innovatieweek. Zo vraagt Ecover de studenten om een ecosysteem uit te denken voor het gebruik van duurzame verpakkingen en hervulpatronen. Goodless vraagt de studenten dan weer om een systeem te ontwerpen waarbij verpakkingen via een automaat kunnen worden verzameld en gesorteerd: actueel, met het statiegeldsysteem dat op komst is.

Nog een opvallende kandidaat is lokale producent Toffe Peren, die met Belgische peren die minder mooi, maar even lekker zijn, een lekker sapje creëerden. Toffe Peren vraagt aan de studenten om een flesje te ontwerpen dat snel produceerbaar is en in de winkel meteen in het oog springt.