De uitreiking van de eredoctoraten van de Universiteit Antwerpen vond woensdag 23 maart 2016 plaats zoals gepland.

“Wetenschap zal en mag niet buigen voor de terreur”, stelde rector Alain Verschoren. De universiteit paste de viering wel aan en hield een moment van stilte voor de slachtoffers van de aanslagen in de hoofdstad.

Stonden centraal: vier eminente wetenschappers en de vermaarde danser en choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui.

Wetenschappelijke verdiensten

Prof. dr. Katharina Boele-Woelki

De Faculteit Rechten eert prof. dr. Katharina Boele-Woelki, rector van de Bucerius Law School in Hamburg (DL). Zij is Europa’s meest vooraanstaande hoogleraar internationaal familierecht en behoort in het vakgebied tot de absolute wereldtop. Als eerste toonde zij aan dat het familierecht, traditioneel bestudeerd vanuit een nationale context, ook vanuit een internationaal perspectief bekeken kan worden.

Promotor: Prof. dr. Frederik Swennen
Masterclass: Research into family law: some methodological reflections

Boele-Woelki

Prof. dr. Michael Camilleri

Prof. dr. Michael Camilleri, verbonden aan de Mayo Clinic (VS), krijgt een eredoctoraat van de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen. Camilleri is ‘president’ van de American Gastroenterological Association, en vooral bezig met gastro-intestinale motiliteit in fysiologische en pathofysiologische omstandigheden. Hij bestudeert onder meer post-chirurgische complicaties en de effecten van stress en anorexia.

Promotor: Prof. dr. Benedicte De Winter
Masterclass: From fundamental and clinical research to individualized treatment in neurogastroenterology

Camilleri

Prof. dr. Olaf Drummer

De Farmaceutische Wetenschappen eren prof. dr. Olaf Drummer, actief bij het Victorian Institute of Forensic Medicine (AUS). Hij is een forensisch farmacoloog en toxicoloog. Zijn belangrijkste onderzoeksonderwerpen gaan over opiaten en plotse dood, toxicologie van benzodiazepines, ‘drugs and driving’ en de oorzaak van dood door drugs.

Promotor: Prof. dr. Hugo Neels
Masterclass: The forensic pharmacology of drugs abuse

Olaf Drummer

Prof. dr. Jan Vermunt

Jan Vermunt
De Sociale Wetenschappen betuigen eer aan prof. dr. Jan Vermunt van de University of Cambridge (VK). De Nederlandse onderwijspsycholoog is een toonaangevend onderzoeker op het terrein van student learning, teacher learning en professionele ontwikkeling, en de relatie tussen het leren van studenten en het leren van leerkrachten.

Promotor:  Prof. dr. Peter Van Petegem
Masterclass: Understanding the puzzling relation between student learning and teacher learning

Vermunt

Algemene verdiensten

Sidi Larbi Cherkaoui

Danser-choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui leerde de knepen van het vak bij Anne Teresa De Keersmaeker, werkte bij Les Ballets C de la B en Toneelhuis, waarna hij in 2010 Eastman, zijn eigen gezelschap, oprichtte. Vandaag is hij artistiek directeur van het Ballet Vlaanderen.

“Cherkaoui behoort tot de meest originele en productieve hedendaagse choreografen”, zegt rector Alain Verschoren. “Hij heeft een indrukwekkend oeuvre ontwikkeld dat op persoonlijke en eigenwijze manier de tradities van de grote culturen onderzoekt en bevraagt. “

Promotor: Prof. dr. Alain Verschoren, rector UAntwerpen
Masterclass: Kunstenaar, institutie en de samenleving

Cherkaoui