Vijf internationale topwetenschappers mogen zich sinds woensdag 1 april eredoctor van de Universiteit Antwerpen noemen. Het eredoctoraat voor algemene verdiensten werd uitgereikt aan de Nederlandse kunstenares Marlene Dumas.

Eredoctoraten 2015
V.l.n.r: prof. dr. Matthias Beller, rector Alain Verschoren, prof. dr. Neil A. Gershenfeld, Marlene Dumas, prof. dr. Eduard Hovy, prof.dr. Melissa Leach, prof. dr. Stewart C. Myers

Prof. dr. Matthias Beller

Prof. dr. Matthias Beller van het Leibniz-Institut für Katalyse aan de Universität Rostock (Duitsland) ontvangt een eredoctoraat van de Faculteit Wetenschappen. Hij excelleert op het vlak van katalyse – de wetenschap van versnelling en controle van chemische reacties – als sleuteldomein binnen de duurzame chemie. Door te leren van de natuur probeert hij via smart design te komen tot zogenaamde bio-geïnspireerde katalysatoren.

Promotor: Prof. dr. Bert Maes
Masterclass: On the Way to a Sustainable Society in 2050: What are the contributions from Chemistry & Catalysis

Prof. dr. Neil A. Gershenfeld

De Faculteit Ontwerpwetenschappen schenkt een eredoctoraat aan prof. dr. Neil A. Gershenfeld, professor aan het Massachusetts Institute of Technology (VS), en directeur van het Center for Bits and Atoms. Hij is de bedenker van de Fab Labs, een wereldwijd via internet verbonden netwerk van lokale digitale fabricatie laboratoria, waar gebruikers eigen innovatieve producten kunnen bouwen en daarbij kennis met andere gebruikers over de hele wereld delen.

Promotor: Prof. dr. Koenraad Keignaert
Masterclass: The Third Digital Revolution

Prof. dr. Eduard Hovy

De Faculteit Letteren en Wijsbegeerte draagt prof. dr. Eduard Hovy van de Carnegie Mellon University (VS) voor. Hij staat bekend om zijn holistische aanpak van automatisch tekstbegrip, en is een van de weinigen die bij het ontwikkelen van computermodellen echt rekening houdt met de ontwikkelingen in de (psycho)linguïstiek. Hovy spaart kosten noch moeite om dit domein te verheffen tot een internationale onderzoekstak.

Promotor:  Prof. dr. Walter Daelemans
Masterclass: Natural Language Processing and its Impact on Personal Privacy

Hovy

Prof. dr. Melissa Leach

Ook het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid en -beheer (IOB) gaat voor duurzaamheid, en nodigt prof. dr. Melissa Leach, directeur van het Institute of Development Studies (GB), als eregast uit. Leach publiceerde tal van invloedrijke artikels over de complexe interacties tussen mens en natuur, en vervult een pioniersrol op het vlak van multidisciplinaire en globale onderzoeksinitiatieven naar duurzaamheid.

Promotor: Prof. dr. Johan Bastiaensen
Masterclass:  Pathways to Sustainability and Green Transformation

Prof. dr. Stewart C. Myers

Aan de Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen valt de eer te beurt aan prof. dr. Stewart Myers van de MIT Sloan School of Management (VS). Hij leverde met zijn onderzoek een aantal fundamentele nieuwe inzichten in de financierings- en investeringspolitiek, die niet alleen een grote wetenschappelijke impact, maar ook een brede maatschappelijke relevantie hebben gehad.

Promotor: Prof. dr. Marc Deloof
Co-promotor: Prof. dr. Eddy Laveren
Masterclass:  How to Think about Corporate Governance

Eredoctoraat algemene verdiensten

Marlene Dumas

Qua stijl leunt Dumas aan tegen het expressionisme en de conceptuele kunst. Ze gebruikt vooral foto’s als bron voor haar schilderijen, maar schildert ze nooit letterlijk over. Ze snijdt het beeld uit en focust op een detail van de foto, of gebruikt haar karakteristieke kleurenpalet: grijs, blauw en rood. Heel apart, direct en doeltreffend.

Promotor: Prof. dr. Alain Verschoren, rector UAntwerpen

Dumas