Op donderdag 7 april 2011 reikte de Universiteit Antwerpen haar eredoctoraten uit.

Wetenschappelijke verdiensten

Prof. dr. Dipesh Chakrabarty

De Faculteit Letteren en Wijsbegeerte geeft een eredoctoraat aan de multidisciplinaire onderzoeker Dipesh Chakrabarty, momenteel professor aan de University of Chicago. Chakrabarty, geboren in Bangladesh, geldt als een van de belangrijkste vertegenwoordigers binnen de ‘postkoloniale’ geschiedschrijving. Zijn uitgangspunt is dat niet-Westerse geschiedenissen steeds worden geïnterpreteerd vanuit de Europese geschiedenissen.
Promotor: Prof. dr. Henk de Smaele

Dhr. Geert Corstens

Geert Corstens krijgt het eredoctoraat van de Faculteit Rechten. Hij is voorzitter van de Hoge Raad der Nederlanden, de hoogste rechtsprekende instantie in Nederland. Corstens is een internationaal gerenommeerd expert in het domein van het straf(proces)recht en de rechterlijke organisatie.
Promotor: Prof. dr. Joëlle Rozie

Dr. Poul Hyttel

Voor zijn wetenschappelijk onderzoek in de embryologie wordt de Deense dierenarts Poul Hyttel eredoctor in de Diergeneeskundige Wetenschappen. Hyttel is een veelgevraagd gastspreker op internationale congressen, en ook houder van de Francqui-leerstoel 2010-2011 op de Universiteit Antwerpen.
Promotor: Prof. dr. Peter Bols

Prof. dr. Bina Agarwal

Het eredoctoraat van het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid- en Beheer (IOB) gaat naar de Indische professor economie Bina Agarwal. Zij wordt al tientallen jaren gewaardeerd, in India en daarbuiten, voor haar bijdragen op het domein van milieu en ontwikkeling. Agarwal is voorzitter van de International Society of Ecological Economists.
Promotor: Prof. dr. Nathalie Holvoet

Algemene verdiensten

Prof. dr. Werner Oechslin

Het eerste eredoctoraat voor algemene verdiensten is dit jaar weggelegd voor de Zwitserse professor Werner Oechslin, een pionier in de architectuurtheorie. Een bewuste keuze, omdat Architectuur en de andere academische hogeschoolopleidingen in de nabije toekomst inkantelen in de universiteit.
Promotor: Prof. dr. Jan Paredaens

Dhr. Jan Decleir

De Universiteit Antwerpen reikt haar tweede eredoctoraat voor algemene verdiensten graag uit aan Jan Decleir. De acteur, geboren in Niel, schittert al jaren op het toneel en op het witte doek. Voor zijn acteerprestaties sleepte Decleir vele nationale en internationale onderscheidingen in de wacht.
Promotor: Prof. dr. Alain Verschoren