Jaarlijks reikt de Universiteit Antwerpen een eredoctoraat uit aan wetenschappers en mensen die zich in het brede maatschappelijke veld verdienstelijk maakten.

Anselm Kiefer

anselm kiefer
De Duitse wereldvermaarde kunstenaar Anselm Kiefer nam op 29 oktober 2015 een eredoctoraat voor algemene verdiensten van de Universiteit Antwerpen in ontvangst.

Hiermee wil UAntwerpen ook het nieuwe onderzoeksinstituut ARIA voor het voetlicht plaatsen. Op uitnodiging van de Stad Antwerpen opende tegelijk de expositie Die Buchstaben van Anselm Kiefer, in het voormalige Raamtheater in de De Vrièrestraat, nu Campus Zuid van onze universiteit.

® Renate Graf

Bio
Anselm Kiefer, geboren in 1945 in het Duitse Donaueschingen, is een wereldvermaard schilder en beeldhouwer. In zijn werk verweeft hij vaak historische gebeurtenissen en figuren, filosofie en wetenschappelijke theorieën.

Vele van zijn werken zijn kolossaal groot. In 2010 kwam Kiefer voor het eerst naar Antwerpen: het KMSKA, het M HKA en de stad Antwerpen brachten een overzicht van Kiefers werken tussen 1980 en 2009. De tentoonstelling lokte meer dan 83 000 bezoekers naar het KMSKA.