Onderzoeksgroep

De invloed van online review inhoud op sociale media en sociale netwerksites, context en kenmerken van de reviewer op de reactie van consumenten op online reviews. 01/10/2017 - 30/09/2021

Abstract

Elektronische mond-tot-mond reclame (electronic word-of-mouth, eWOM) wint snel aan belang in het beslissingsproces van consumenten. Dit projectvoorstel spitst zich toe op online reviews, een type productinformatie dat online gedeeld wordt door consumenten, op basis van hun persoonlijke ervaring. Hoewel verschillende studies aangeven dat online reviews een grote invloed uitoefenen op het koopgedrag, is er weinig bekend over HOE ze de formatie van attitudes en koopintenties beïnvloeden. We stellen een reeks van vier goed gecontroleerde experimenten voor die de invloed van nieuwe contextuele factoren bestuderen die de verwerking van informatie ten gevolge van (een set van) online reviews beïnvloeden, met als doel de onderliggende verwerkingsmechanismen beter te begrijpen. In een van de studies focussen we op een specifiek type van online reviews, namelijk op sociale netwerksites, een onderwerp dat tot nu toe geen onderzoeksaandacht heeft gekregen. Het project probeert een antwoord te bieden op vier onderzoeksvragen: 1. Hoe worden online reviews in een set verwerkt wanneer ze elementen bespreken die van relatief groot of klein belang zijn? Wordt dit effect beïnvloed door het aantal herhalingen en /of de balans van de review set? 2. Wat is het effect van centrale en perifere review cues op de vorming van impressie , attitude en intentie? 3. Wat is het relatieve belang van homofilie , relatiesterkte en geloofwaardigheid van online communities en hun leden bij het bepalen van consumentenreacties op positieve en negatieve online reviews? 4. Op welke manier hebben de toon van de boodschap en het type van service waarover een review wordt geschreven invloed op het effect van de valentie van de boodschap op consumentenreacties op sociale netwerksite-reviews?

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject