De Kritisch Realistische Cinema van Wang Bing: Een Vergelijking met de Films van Chantal Akerman en Jia Zhangke 01/10/2019 - 30/09/2021

Abstract

Wang's cinema verkennen op het niveau van zijn specifieke esthetische keuzes en ten tweede deze kerneigenschappen verduidelijken in de context van een waargenomen 'nieuwe realistische' wending in de hedendaagse kunstcinema en door vergelijking met twee filmmakers, de eerste Europees de tweede Chinees, Belgische cinéaste Chantal Akerman en Wang's hedendaagse Jia Zhangke. De mate waarin deze filmmakers hun vertrouwen stellen in de werkelijkheid en waarde hechten aan materialiteit en getuigenis, brengt ons terug naar de theorie van Marxistische filosoof en literair historicus Georg Lukács over de representatie van een 'sociale totaliteit' zoals gevonden in 19e-eeuwse realistische romans van Tolstoj en Balzac. Om deze wending te begrijpen voor de werkelijkheid in de hedendaagse film en in Wang's werk in het bijzonder, zal ik het concept van 'kritisch realisme' heroverwegen zoals het oorspronkelijk door Lukács naar voren werd gebracht, terwijl het tegelijkertijd zijn oorspronkelijke inzichten tegen de recente geschriften over politiek in film en kunst door de Franse post-marxistische filosoof Jacques Rancière.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De Kritisch Realistische Cinema van Wang Bing: Een Vergelijking met de Films van Chantal Akerman en Jia Zhangke 01/10/2017 - 30/09/2019

Abstract

Dit project wil de hedendaagse Chinese filmmaker Wang Bing centraal stellen in het debat over nieuwe vormen van realisme in film. Wang Bing wordt wereldwijd gevierd als de belangrijkste documentaire-filmmaker van het afgelopen decennium, maar zijn werk moet nog steeds een goede academische studie in het Westen ontvangen. Zijn stijl is gericht op een gedetailleerde en trage documentatie van mensen die in de marge van de Chinese post-socialistische samenleving leven. Mijn doel is dubbel: de kritische betekenis van Wang's cinema verkennen op het niveau van zijn specifieke esthetische keuzes en ten tweede deze kerneigenschappen verduidelijken in de context van een waargenomen 'nieuwe realistische' wending in de hedendaagse kunstcinema en door vergelijking met twee filmmakers, de eerste Europees de tweede Chinees, Belgische cinéaste Chantal Akerman en Wang's hedendaagse Jia Zhangke. De mate waarin deze filmmakers hun vertrouwen stellen in de werkelijkheid en waarde hechten aan materialiteit en getuigenis, brengt ons terug naar de theorie van Marxistische filosoof en literair historicus Georg Lukács over de representatie van een 'sociale totaliteit' zoals gevonden in 19e-eeuwse realistische romans van Tolstoj en Balzac. Om deze wending te begrijpen voor de werkelijkheid in de hedendaagse film en in Wang's werk in het bijzonder, zal ik het concept van 'kritisch realisme' heroverwegen zoals het oorspronkelijk door Lukács naar voren werd gebracht, terwijl het tegelijkertijd zijn oorspronkelijke inzichten tegen de recente geschriften over politiek in film en kunst door de Franse post-marxistische filosoof Jacques Rancière.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Naar een Nieuw Realisme in Film. De Cinema van Wang Bing. 01/10/2016 - 30/09/2017

Abstract

Dit project beoogt een centrale positie te creëren voor de hedendaagse Chinese filmmaker Wang Bing in het discours van mondiale en Chinese bioscopen en binnen recente kritische discussies over realisme in film. Wang Bing wordt wereldwijd gevierd als de belangrijkste documentairemaker van het decennium, maar zijn werk moet nog steeds een degelijke academische studie krijgen. Zijn stijl is gericht op gedetailleerde documentatie van mensen die in de marge van de Chinese post-socialistische samenleving leven. Het wordt gekenmerkt door lange takes die tegelijkertijd afstandelijk en meeslepend zijn. Mijn doel is dubbel: de kritische betekenis van Wang's cinema verkennen op het niveau van zijn specifieke esthetische keuzes, en ten tweede, licht werpen op Wang's cinema in de context van een waargenomen kritisch-realistische draai in de hedendaagse cinema. De mate waarin Wang zijn geloof in de werkelijkheid stelt, doet ons terugkeren naar Lukács' theorie van de representatie van een totaliteit zoals gevonden in 19e-eeuwse realistische romanschrijvers als Tolstoj en Balzac die de lichamelijke en psychologische vervreemding onder het kapitalisme tegengaan. Om de terugkeer van de werkelijkheid in de hedendaagse film en in het werk van Wang in het bijzonder te begrijpen, zal ik het concept van 'mapping totality' opnieuw toepassen, zoals het oorspronkelijk werd voorgesteld door marxistische theoretici als Lukács en Jameson, en tegelijk hun inzichten afwegen ten opzichte van de concrete hedendaagse artistieke praktijk.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject