Intermittente preventieve behandeling van malaria bij schoolkinderen: van onderzoek naar implementatie (Jeugdgezondheidszorg). 01/10/2021 - 30/09/2025

Abstract

Malaria blijft een belangrijk volksgezondheidsprobleem, ondanks aanzienlijke vooruitgang in het afgelopen decennium. Sleutelinterventies voor malariabestrijding zijn o.a. met insecticide behandelde netten (LLITN's), indoor residual spraying (IRS), snelle diagnose en behandeling met een effectief antimalariamiddel. Malariabestrijdingsinterventies richten zich vaak op de kwetsbare bevolkingsgroepen zoals zwangeren en kinderen onder de vijf jaar of richten zich op volksgezondheid (bv. muggennetten). Malariamorbiditeit en mortaliteit bij schoolgaande kinderen is ook substantieel, met aanzienlijk levenslange gevolgen. Bovendien verhoogt de recente daling van de malaria endemiciteit het risico op malaria in schoolgaande kinderen. De 'klassieke' interventies bereiken deze leeftijdsgroep echter niet. De scholingsgraad is de afgelopen decennia in de meeste LMIC's gestegen tot meer dan 95%. Toch bestaan er geen specifieke malaria interventies bij schoolgaande kinderen. In 2012 zijn we rond dit thema onderzoek gestart in DR Congo, een hoog malaria-endemisch gebied. Intermittente preventieve behandeling bij schoolkinderen (IPTsc) bleek een effectieve, haalbare en aanvaardbare interventie is. Deze bevindingen zijn uitgebreid bevestigd door anderen. Op dit moment loopt er gelijkaardig onderzoek n in andere sociaal-culturele en epidemiologische settings i.c. in Ethiopië en Noordoost-Tanzania. Dit promotievoorstel zal de noodzakelijk extra informatie aanleveren om de verzamelde evidentie te vertalen naar beleid. Het project zal wiskundige modellen identificeren van de binnen-host dynamiek van Plasmodium falciparum gebaseerd op parasietdensiteitsprofielen van malaria behandelde patiënten, en simulaties van P.falciparum epidemiologie gefit op malariologische datasets op bevolkingsniveau. We zullen de relatieve en absolute bijdrage van schoolkinderen (6-12 jaar) op malariaoverdracht in verschillende malaria-endemische omgevingen beoordelen rekening houden met de (effectiviteit van) andere interventies. Wij stellen dat schoolgaande kinderen, die 26,8% van de bevolking vertegenwoordigen, doch meer dan 40% van malaria reservoir 'burden', een belangrijke motor zijn van malaria transmissie. Verder zullen de geselecteerde modellen de epidemiologische en economische effecten van IPTsc voorspellen, zowel op individueel als op bevolkingsniveau. De modellen bieden een uniek platform voor het voorspellen van de korte- als de langetermijneffecten van IPTsc op de morbiditeit en mortaliteit, met inbegrip van de temporele dynamiek van effecten op immuniteit en transmissie. We zullen een sensitiviteitsanalyse uitvoeren waarbij rekening wordt gehouden met therapietrouw, schoolverlaters, geneesmiddelenresistentie (i.c. impact op het niveau R0-warden). Ten slotte, zullen we het gekozen model gebruiken om robuuste kosteneffectiviteitsschattingen te verkrijgen voor IPTsc-leveringsstrategieën in verschillende eco-epidemiologische settings. We zullen IPTsc naast andere gezondheidsinterventies rangschikken en hun impact ervan bepalen om verschillende 'Sustainable Development Goals' te bereiken. Tegelijkertijd zal dit PhD-programma worden betrokken bij 4 case studies (Ethiopië, Tanzania, DR Congo en Burkina Faso) waarin mogelijke institutionele implementatiemodellen worden bekeken. Deze analyse van het gezondheids- eb onderwijssysteem is belangrijk. Veel 'evidence based' beleidsbeslissingen hebben een suboptimale dekking of worden niet geïmplementeerd omdat het niet duidelijk is welk departement of controleprogramma deze aanvullende interventie moet dragen en de logistiek, rapportage, trainingsprogramma's op zich neemt. We zullen hierin ook aftasten hoe IPTsc een aanzet zou kunnen zijn om een uitgebreid (geïnstitutionaliseerde) jeugdgezondheidsprogramma uit te bouwen (met bv. vaccinatie activiteiten, orale gezondheid, oogtesten, gezondheidseducatie, enz...).

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject