Foto ID

Volg Joris op

Over Joris Van Ouytsel

Click here for the English version

Joris Van Ouytsel (1989) is master in de taal- en letterkunde Nederlands (Universiteit Antwerpen, 2011) en master in Communicatiewetenschappen (KU Leuven, 2014). Joris doet sinds oktober 2015 als FWO-aspirant doctoraatsonderzoek naar het internetgebruik van adolescenten onder leiding van prof. dr. Michel Walrave en prof. dr. Koen Ponnet. Dankzij een Fulbrightbeurs verbleef hij van oktober 2016 tot en met januari 2017 aan de University of Texas Medical Branch in Galveston, Texas om er onder leiding van dr. Jeff Temple onderzoek uit te voeren.

Joris focust zijn onderzoek op de invloed van digitale media op relatiebeleving en seksualiteit. Meer specifiek doet Joris bij adolescenten onderzoek naar sexting, het uitwisselen van zelfgemaakte seksueel expliciete beelden, en cyberrelationeel geweld, het gebruik van digitale media binnen een relatie om de partner lastig te vallen of te controleren. Naast publicaties in wetenschappelijke tijdschriften, communiceert hij zijn onderzoek ook naar een breed publiek. Zo geeft hij regelmatig publiekslezingen over zijn onderzoek voor ouders, leraren en professionelen. Daarnaast publiceert hij zijn bevindingen ook in populairwetenschappelijke boeken en magazines.

In 2013 deed hij projectwerk in opdracht van Mediawijs.be en verleende hij input voor de ontwikkeling van lesmateriaal rond reclamewijsheid en een informatiegids over gaming. Daarnaast werkte hij aan de praktijkgids Mediawijs Online, die in april 2014 met GPRC-label verscheen bij LannooCampus en verspreid werd in bijna 1200 Vlaamse middelbare scholen in het kader van een campagne van het ministerie van onderwijs. Daarnaast was Joris met de projectgroep Media Didactica betrokken bij het gelijknamige  onderzoeksproject ‘Media Didactica’ waarin het raamwerk voor mediawijsheid in het onderwijs en de samenleving werd ontwikkeld. Dit resulteerde onder meer in het gelijknamige werkboek en website die uitgegeven werden bij Die Keure.

Joris neemt ook actief deel aan internationale congressen en is ad-hoc reviewer voor wetenschappelijke tijdschriften en conferenties zoals onder meer The Journal of School Nursing, Sexual Health, Cyberpsychology, Cyberpsychology, Behavior and Social Networking.

DOWNLOAD CV

 

Publicaties in de kijker

Publicaties over sexting bij adolescenten

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., Walrave, M., & d’Haenens, L. (2017). Adolescent sexting from a social learning perspective. Telematics and Informatics, 34(1), 287-298.

Van Ouytsel, J., Van Gool, E., Walrave, M., Ponnet, K., & Peeters, E. (2016). Sexting: Adolescents’ Perceptions of the Applications Used for, Motives for, and Consequences of Sexting. Journal of Youth Studies. Online ahead of print.

Choi, H., Van Ouytsel, J., & Temple, J. R. (2016). Association between sexting and sexual coercion among female adolescents. Journal of Adolescence, 53, 164-168.

Van Ouytsel, J., Walrave, M., Ponnet, K., & Heirman, W. (2015). The Association Between Adolescent Sexting, Psychosocial Difficulties, and Risk Behavior: Integrative Review. The Journal of School Nursing, 31(1), 54-69.

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2014). The Associations Between Adolescents' Consumption of Pornography and Music Videos and Their Sexting Behavior. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(12), 772-778.

Van Ouytsel, J., Van Gool, E., Ponnet, K., & Walrave, M. (2014). Brief report: The association between adolescents' characteristics and engagement in sexting. Journal of Adolescence, 37(8), 1387-1391.

Walrave, M., Ponnet, K., Van Ouytsel, J., Van Gool, E., Heirman, W., & Verbeek, A. (2015) Whether or not to engage in sexting: Explaining adolescent sexting behaviour by applying the prototype willingness model. Telematics and Informatics, 32(4), 796-808.

Van Ouytsel, J., Walrave, M., & Van Gool, E. (2014). Sexting: Between Thrill and Fear - How Schools Can Respond. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 87(5), 204-212.

Van Ouytsel, J., Walrave, M., Ponnet, K., Heirman, W., & d'Haenens, L. (2014). Prevalentie van sexting bij Vlaamse jongeren : een verkennende studie. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie, 39(4), 114-126.

Publicaties over romantische relaties bij adolescenten

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2017). Cyber Dating Abuse: Investigating Digital Monitoring Behaviors Among Adolescents From a Social Learning Perspective. Journal of Interpersonal Violence. Online ahead of print, 1-22.

Van Ouytsel, J., Walrave, M., Ponnet, K., & Temple, J. R. (2016). Digital Forms of Dating Violence: What School Nurses Need to Know. NASN School Nurse, 31(6), 348-353.

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., Walrave, M., & Temple, J. R. (2016). Adolescent cyber dating abuse victimization and its associations with substance use, and sexual behaviors. Public Health, 135, 147-151.

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2016). Cyber Dating Abuse Victimization Among Secondary School Students From a Lifestyle-Routine Activities Theory Perspective. Journal of Interpersonal Violence. 1-10

Van Ouytsel, J., Van Gool, E., Walrave, M., Ponnet, K., & Peeters, E. (2016). Exploring the role of social networking sites within adolescent romantic relationships and dating experiences. Computers in Human Behavior, 55, Part A, 76-86.

Publicaties over online privacy en self-disclosure

Van Gool, E., Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2015). To share or not to share? Adolescents’ self-disclosure about peer relationships on Facebook: An application of the Prototype Willingness Model. Computers in Human Behavior, 44, 230-239.

Van Ouytsel, J., Walrave, M., & Ponnet, K. (2014). How Schools Can Help Their Students to Strengthen Their Online Reputations. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 87(4), 180-185.

Publicaties over cyberpesten

Van Ouytsel, J., Vandebosch, H., Walrave, M., & Ponnet, K. (2014). Cyberpesten : hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen? 4W : weten wat werkt en waarom : wetenschappelijk tijdschrift over opbrengsten en werking van ict in het onderwijs, 4, 6-13.

Van Ouytsel, J., Walrave, M., & Vandebosch, H. (2015). Correlates of Cyberbullying and How School Nurses Can Respond. NASN School Nurse, 30(3), 162-170.

Publicaties over reclamewijsheid en mediawijsheid

Meeus, W., T’Sas, J., Van Ouytsel, J., & Driesen, A. (2016). Kritisch Mediaonderwijs: Een Gat in de Markt. Pedagogiek: wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming, 36(1), 91-102.

Van Ouytsel, J., Meeus, W., Walrave, M., & Driesen, A. (2014). Kinderen en jongeren kritisch leren omgaan met reclame : het aanbod en de kwaliteit van reclameopvoedingspakketten. Pedagogiek: wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming, 34(2), 123-149.

Walrave, M., Van Ouytsel, J., Zarouali, B., Ponnet, K., & Poels, K. (2015). Reclamewijsheid 2.0: Hoe kinderen en jongeren omgaan met sociale media marketing. In E. Lievens, E. Wauters, & P. Valcke (Eds.), Sociale Media Anno 2015: Actuele Juridische Aspecten (pp. 43-69). Mortsel: Intersentia.

Meeus, W., Van Ouytsel, J., Driesen, A., & T'Sas, J. (2014). Media Didactica : a media literacy reference framework for learners, teachers and teacher educators. MerzWissenschaft, 58(6), 41-49.

 

Media Didactica - Werkboek mediawijsheid voor lerenden, leraren en lerarenopleiders

Media Didactica cover

Hoe kritisch gaan kinderen en jongeren om met informatie op het web? Wat moeten leraren weten om hun leerlingen mediawijzer te maken? Hoe integreren lerarenopleiders mediawijsheid het best in de didactiek?

Een antwoord op deze vragen vind je in Media Didactica. Deze uitgave is het allereerste complete referentiekader dat inzicht geeft in alle aspecten van mediawijsheid en tegelijk het denken daar rond stimuleert.
Het biedt een duidelijk gestructureerd raamwerk van leerlijnen voor mediawijs onderwijs.

Media Didactica is daarnaast ook een gebruiksinstrument. Het biedt u de mogelijkheid om mediawijsheid in kaart te brengen, leerbehoeften te ontdekken en ontwikkelingstrajecten uit te stippelen. Op de website www.mediadidactica.be kunnen de gebruikers het ontwikkelingsinstrument digitaal raadplegen.

Meer info?

 

Mediawijs Online - Boek over jongeren en sociale media

Waarom klikt het zo tussen jongeren en sociale media?

Welke kansen bieden sociale media hen en met welke risico’s krijgen ze te maken?

Wat kun je doen om jongeren hierbij zo goed mogelijk te begeleiden?

Heel wat ouders, leraren, jeugdwerkers en andere begeleiders van jongeren stellen zich deze vragen. Deze gids gaat in op de unieke kansen die sociale media aan jongeren bieden op persoonlijk en sociaal vlak. Zo kunnen sociale media een rol spelen in de ontwikkeling van vriendschaps- en liefdesrelaties. Jammer genoeg kan het soms ook fout lopen. Jongeren kunnen geconfronteerd worden met cyberpesten of grooming. Intieme berichten, zoals sexting, kunnen misbruikt worden. Deze en andere risico’s komen aan bod, om ze beter te begrijpen en jongeren te begeleiden om hiermee om te gaan.

Mediawijs Online focust ook op hoe men jongeren bewust kan maken van hun digitale voetafdruk om hun onlinereputatie en privacy te beschermen. De gids werd opgesteld in samenwerking met leraren en praktijkdeskundigen uit talrijke organisaties die dagelijks beroepsmatig geconfronteerd worden met e-safetyproblemen. Hierdoor komen bij ieder thema ook praktijkgerichte tips aan bod om kansen en problemen te herkennen, bespreekbaar te maken en jongeren bij te staan met advies.

Meer info?

Statuut & functies

Bijzonder academisch personeel
  • aspirant FWO

Contact

Stadscampus
Sint - Jacobstraat 2 - 4
S.Z.108
2000 Antwerpen
Belgiƫ
Tel. 032655279
joris.vanouytsel@uantwerpen.be