De Bromvlieg 2019-2020: REGISSEURS & PROJECTEN GEZOCHT

Voor 2019-2020 is de Bromvlieg op zoek naar verschillende regisseurs die een project willen opstarten. Er wordt gevraagd aan alle mogelijke kandidaten om hun regieconcept voor te stellen aan de vriendelijke Bromvliegjury. Enkele van deze projecten worden dan geselecteerd en zullen door de Bromvlieg in de loop van het volgende academiejaar ondersteund worden. We organiseren twee dagen waarop de regieconcepten voorgesteld kunnen worden, deze gaan door op de Stadscampus op donderdag 27 en vrijdag 28 juni 2019.

Een typisch Bromvliegproject (maar wij zijn niet rouwig om atypische concepten) is een avondvullende voorstelling met een cast van vier tot acht acteurs.
Het maakt ons niet uit of de theatertekst zelfgeschreven, dan wel een bestaande tekst is, of dat er geen tekst wordt gebruikt. Het kan een grote hulp zijn om een bestaande theatertekst te kiezen die je erg aanspreekt en van daaruit te vertrekken voor je idee. Dan heb je een goede uitvalsbasis waarnaar je steeds kan terugkeren! Wat je ook kiest, waar het ons om draait is dat je met een origineel en inspirerend concept naar ons toe komt en gemotiveerd je idee komt vertellen.
Projecten die ondersteund worden door de Bromvlieg kunnen rekenen op acteurs die geselecteerd worden tijdens de audities (begin oktober), op een repetitielokaal in de stadscampus waar ’s avond gerepeteerd kan worden en op financiële, technische en inhoudelijke ondersteuning. Over de audities voor acteurs volgt bij de start van het nieuwe academiejaar meer informatie op deze website.

Hoe deelnemen?


Je stuurt een mail naar debromvlieg@gmail.com ten laatste zondag 23 juni 2019, waarin je je voorstelt als kandidaat-regisseur. Daarna ben je automatisch ingeschreven voor de regie-auditie. We sturen jou op 24 juni drie teksten die je nodig hebt voor het tweede deel van je auditie. Omdat we graag de kwaliteit van de teksten en vooral de dialogen willen beoordelen, vragen we ook om een stukje tekst uit je toneelstuk van een à twee pagina's door te mailen en dit voor de auditiedag. Als je al een tekst zou hebben.

 

Het regieconcept

De auditie bestaat uit twee delen. Op de auditiedag kom je ’s ochtends allereerst op gesprek. Daar begin je met je regieconcept uit te leggen; je kan dat op je eigen manier voorbereiden, er zijn geen standaardregels waaraan je moet voldoen, en ervaring is niét vereist! Wat we wel verwachten is dat je duidelijk overbrengt:

  • Of je de voorstelling volledig zelf gaat schrijven, of dat je een bewerking gaat maken op een bestaand stuk. We raden je aan om een deel van deze tekst mee te nemen op het toelichtingsgesprek. Als je een voorstelling wilt maken zonder tekst, probeer dan een heldere beschrijving te geven van hoe jij wilt dat je stuk eruitziet/klinkt/voelt, wees zo concreet mogelijk.
  • Wat je fascineert aan het project dat je wilt maken en wat je bedoeling is met de voorstelling: wat je wilt vertellen, welke statements je wilt maken, ... Hoe wil je dat je publiek de zaal verlaat?
  • In welke stijl of genre je de voorstelling gaat maken (je kan hierbij verwijzen naar bestaande voorstellingen of films).
  • Met hoeveel acteurs je wilt werken.
  • Wat voor middelen je gaat inzetten (muziek, projectie, dans, decor).
  • Een ruwe schets van de financiële middelen die je denkt nodig te hebben.
  • Hoe je gaat samenwerken met je acteurs, hoe een repetitie eruit zal zien.
  • Wat je eerdere ervaringen zijn met theater. Nogmaals, ervaring is niet vereist, wij zijn gewoon nieuwsgierig.
  • Dat je gemotiveerd bent en een jaar lang flink wil werken aan dit project! Een goede voorstelling maken vergt vaak hard werk, maar deze inspanning loont dan meestal ook echt de moeite!

Hou het concreet en spannend! Je hebt maximaal een kwartier de tijd om je hele verhaal uit de doeken te doen en daarna stellen wij je nog enkele vragen.

Scène-maken

Het tweede deel van de audities bestaat uit een praktisch gedeelte, waarin gevraagd zal worden om in een beperkte tijd (ongeveer 45 min.) een scène te maken en te repeteren met twee acteurs van de Bromvlieg. Als materiaal krijg je daarvoor drie teksten op voorhand opgestuurd. Voor ons is dit belangrijk om te zien hoe jij praktisch en concreet met dat materiaal aan de slag gaat. Maak vooraf keuzes en beslissingen, denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe wil je dat jouw acteurs spelen, in welke stijl? Hoe bereik je dat: heb je oefeningen, beeldmateriaal, toon je het zelf, of kan je het heel precies omschrijven?
  • Maak je een dialoog met opgelegde tekst of gebruik je de tekst voor iets heel anders, zoals een beeldende scène?
  • Wat wil jij laten zien met deze scène? Hoe wil je ons prikkelen?
  • Misschien neem je wel een attribuut mee, een klein decorstuk dat voor jou het verhaal levendig maakt. Plaats de scène in een voor jou en de acteurs concrete setting.

We verwachten niet dat je de scène in een half uur helemaal afmaakt, wij kijken vooral naar je manier van aanpak en het resultaat dat jouw werk oplevert.

Nadat je bent ingeschreven, krijg je van ons drie teksten doorgestuurd; jij laat ons vervolgens weten welke van deze drie teksten je wilt brengen tijdens de audities en wij voorzien acteurs, die op de auditiedag de tekst volledig vanbuiten kennen. Daarom is het ook belangrijk dat je je op tijd inschrijft; dan krijg je op tijd de teksten doorgestuurd en kan je nadenken over welke van de drie auditieteksten je wil opvoeren en je je zo al wat kan voorbereiden!

Na afloop van de audities krijg je zo snel mogelijk bericht of je project ondersteund zal worden door de Bromvlieg. Mogelijke vragen in verband met regisseren bij de Bromvlieg of de selectieronde kan je steeds sturen naar debromvlieg@gmail.com. Maar onthoud: inschrijven doe je best zo snel mogelijk!

Hopelijk tot mails!

Contact

Schrijf je in voor de audities
vóór zondag 23 juni
debromvlieg@gmail.com

Regie-audities