Colloquium Fonds voor cultuurmanagement 2019

Elk jaar organiseert het Fonds voor Cultuurmanagement een colloquium over een thema dat leeft in de kunst- en cultuursector. Het Fonds wil daarmee bijdragen tot de kennisdeling binnen de sector.

Op woensdag 22 mei 2019 organiseerde het Fonds voor Cultuurmanagement van de Universiteit Antwerpen haar jaarlijks colloquium. Onder druk van de digitalisering moeten culturele en creatieve organisaties hun manier van werken herdenken. Zowel op Europees als op lokaal niveau is het vinden van een vernieuwend businessmodel het nieuwe buzz word in de culturele sector.

Een businessmodel is meer dan een verdienmodel: je vertrekt van de waarden die je wil overbrengen en voor wie. En dan denk je na over de juiste partners, de gepaste kanalen en middelen. Nu iedereen op zoek is naar aanvullende financieringsbronnen, kan een businessmodel een handige manier zijn om op een holistische manier na te denken over de architectuur van je eigen organisatie.

Tijdens het colloquium cultuurmanagement stonden we stil bij het concept businessmodel en lieten we interesting practices aan bod komen uit verschillende sectoren, zoals Concertzaal Splendor in Amsterdam, Openluchtmuseum Bokrijk en De Republiek in Brugge.

TIjdens het colloquium werd ook de Scriptieprijs voor Cultuurmanagement uitgereikt.

Download hier het programma 

Bekijk het fotoalbum op Facebook om terug te blikken op het colloquium.

Publicatie

De bijdragen van de gastsprekers worden gebundeld in de publicatie 'Businessmodellen in de culturele sector' die in september 2019 verschijnt.
Wie de inschrijfprijs voor het colloquium betaalde, ontvangt de publicatie in oktober 2019 in de brievenbus.

Je kunt het boek ook apart bestellen voor € 19,99. De publicatie wordt met de post opgestuurd.