Op de website spreekt Universiteit Antwerpen met de moederstem, of spreekt ze als moeder in naam van een dochter via bv kleuraccenten op faculteits-, onderzoeks- en opleidingswebsites.

De website van de Universiteit Antwerpen is uitgewerkt volgens het 'mobile first principe'. 

Enkele belangrijke designprincipes van de website

  • Gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring staan voorop.
  • Eenvoud en helderheid dragen bij tot een krachtige uitstraling.
  • Grafische elementen komen sterk naar voren.
  • Modulair: geen vaste templates meer, maar modules waarmee je op één webpagina een verhaal kan opbouwen.
  • De lay-out is mobile first en zorgt voor goede proporties en een juist ruimtegevoel. Het design van de verschillende modules creëert een duidelijke structuur, zorgt voor ruimte en geeft richting aan de editors om de inhoud leesvriendelijk en attractief uit te bouwen.
  • Eén component kan verschillende gedragingen vertonen volgens het toestel waarmee de bezoeker surft.
  • Typografie: het gekozen basislettertype moet rust en zekerheid aan de gebruikers geven.
  • Het nieuwe design houdt rekening met de voorschriften van Anysurfer, het label voor toegankelijke websites. Dit zijn richtlijnen rond lettergrootte, contrasten en kleurgebruik.

Onderzoeksgroepen, centra, congressen of projecten: eigen subsite

Deze subsites hebben een eigen navigatie, los van de centrale navigatie. Voor de headers focussen we op de inhoud, leesbaarheid en een optimale vindbaarheid in de zoekmachines.

Voorbeeld header subsite

Op de eigen subsite kan een onderzoeksgroep of centrum een header uitwerken met eigen signatuur:

  • Onder het UAntwerpen-logo komt de naam van de entiteit, gecombineerd met het 'home'-icoon (= link naar homepage van deze subsite). 
  • Daaronder komen de eigen navigatie, de titel, de intro en een passende headerafbeelding. 

Zo geeft de header in één oogopslag weer waar de onderzoeksgroep of het centrum voor staat. 

Zoekmachineoptimalisatie

De naam, de titel en de intro worden als tekstelement weergegeven en niet als grafisch element. Bovendien wordt de naam van de onderzoeksgroep automatisch in de paginatitel gepubliceerd. Deze elementen zorgen voor een goede zoekmachineoptimalisatie. 

De logo's van de onderzoeksgroep of het centrum kunnen op de webpagina's zelf gepubliceerd worden. Deze logo's werden niet in de header opgenomen omdat de tekst soms erg lang is en de logo's vaak andere afmetingen hebben. Dat maakt dat ze moeilijk mobile first uitgelijnd konden worden en de namen slecht leesbaar zouden worden. Bovendien is de tekst in een logo niet geïndexeerd, terwijl dat net cruciaal is voor zoekmachineoptimalisatie.