Resultaten Facebookstudie

In juni 2018 namen meer dan 6000 Facebookgebruikers deel aan onze Facebookstudie (zie Dataverzameling). Bedankt aan alle deelnemers! In dit onderzoek gingen we na hoe Facebooklikes gelinkt kunnen worden aan politieke voorkeur.

Samenvatting voornaamste bevindingen:

  1. Op basis van Facebooklikes zijn we vrij goed in staat om de politieke voorkeur van iemand te voorspellen.
    • In 60% van de gevallen kunnen we correct voorspellen of iemand zich links, in het midden of rechts op het politieke spectrum bevindt. Kiezers met een duidelijk links of rechts profiel kunnen we met een hogere betrouwbaarheid (66%) identificeren.
    • In 64% van de gevallen kunnen we correct voorspellen of iemand veel sympathie heeft voor een politieke partij. Onder veel sympathie verstaan we een score van 7 of meer op 10 op de vraag hoe groot de kans is om ooit voor die partij te stemmen.
    • In 36% van de gevallen kunnen we exact voorspellen voor welke partij iemand het meeste sympathie heeft op dit moment (dit lijkt weinig maar is substantieel beter dan willekeurig gokken wat leidt tot een accuraatheid van 1/7 = 14%). De partijvoorkeur voor nieuwere of meer extreme partijen laat zich ook heel wat beter voorspellen (40-50%) dan deze van de klassieke centrumpartijen.
  2. Ook niet-politieke interesses zoals muziek, films, boeken, festivals, … die je liket op Facebook zeggen iets over je politieke voorkeur. Zelfs zonder politieke Facebookpagina’s in rekening te brengen, kan politieke voorkeur accuraat voorspeld worden.
  3. Mensen met een verschillende politieke voorkeur hebben doorgaans ook andere interesses. De Facebookpagina’s die het meest gecorreleerd zijn met een bepaalde politieke voorkeur kunnen gebruikt worden om de bredere interesses van kiezers te omschrijven.
  4. Via een nieuwe index, kunnen de Facebook pagina’s gerangschikt worden volgens politieke homogeniteit. De Facebookpagina’s van cafés, cultuur, boeken en evenementen hebben vaker een homogeen links of rechts publiek. Aan de andere kant brengen voornamelijk sport en TV-shows mensen met verschillende politieke voorkeur samen. In Vlaanderen hebben de meeste populaire pagina’s een gemengd publiek, en zijn de organisaties of personen met een uitgesproken rechts of links profiel veelal kleinere niche spelers.

Meer weten? Een korte samenvatting van ons onderzoek kan je hier nalezen!

Nog steeds nieuwsgierig? We verwijzen je graag door naar onze volledige paper:

Praet, S., Van Aelst, P., & Martens, D. (2018). I like, therefore I am: predictive modeling to gain insights in political preference in a multi-party system (FBE Research Paper: RPS-2018-014). Full text (open access): https://repository.uantwerpen.be/docman/irua/e7ffcf/155787.pdf

Benieuwd naar de cijferwaarden van onze grafieken? Je vindt ze hier.