Overzicht van de studies

Hieronder kan u een overzicht terugvinden van de studies van het CyberWood project en het In the Spotlight project

Survey studie Celebrity berichten over Covid_19 mei-juni 20

Iedereen doet tegenwoordig zijn zegje over de Corona crisis en bijhorende maatregelen, zo ook celebrities. Deze online survey heeft tot doel in kaart te brengen wat mensen vinden van het soort berichten celebrities hierover delen op sociale media, hoe ze zich erbij voelen en wat ze precies verwachten van beroemde personen in deze bizarre tijden. Bij het beantwoorden van de vragenlijst krijgen de participanten enkele voorbeelde te zien van berichten van celebrities en dienen ze hier enkele vragen over te beantwoorden. Deze studie richt zich op volwassen (18-65 jaar).

Het inlichtingenblad voor deze studie vind je hier

Deelnemen aan de studie kan door hier te klikken. 

Interview studie reality-TV sterren die slachtoffers zijn van online celebrity bashing mei-juli 18

Om een beter inzicht te krijgen in hoe celebrity slachtoffers online celebrity bashing ervaren werden enkele slachtoffers geïnterviewd. We richtten ons hierbij op de deelnemers van 1 Vlaams reality-TV programma, waarvan bekend is dat de deelnemers regelmatig het slachtoffer worden. De interviews waren gericht op hoe zij dit fenomeen ervaren en welke coping strategieën zij gebruiken om hiermee om te gaan. 

Het gepubliceerde artikel van deze studie vind je hier

Inhoudsanalyse getuigenissen celebrities over online celebrity bashing juli-oktober 17

Om een beter inzicht te krijgen in hoe internationale celebrities online celebrity bashing ervaren werd er een inhoudsanalyse uitgevoerd op getuigenissen over online celebrity bashing in de twee tienermagazines Seventeen en Twist magazine. De focus van de analyse lag enerzijds op hoe deze internationale sterren online celebrity bashing beleven en anderzijds op welke coping strategieën zij gebruiken om hiermee om te gaan. 

Het gepubliceerde artikel op basis van deze studie vindt u hier

Vignette studie online celebrity bashing tegenover geliefde en niet geliefde celebrity augustus-september 17

Onderzoek wijst erop dat online celebrity bashing sterk van vorm kan verschillen afhankelijk van wie de dader en wie het slachtoffer is. Voor deze studie werden twee vignettes opgesteld, eentje van een geliefde celebrity en eentje van een niet geliefde celebrity. Beiden vignettes bestonden uit een deel online celebrity bashing door de journalist en een online bashing comments van een lezer. We vergeleken de attitudes van adoelscente meisjes tegenover deze verschillende cases. 

Het gepubliceerde artikel op basis van deze studie vindt u hier

Grootschalige survey studie april-mei 16

In de scholen die deelnemen aan het surveyonderzoek zal er een vragenlijst afgenomen worden bij de leerlingen van het  tweede jaar secundair onderwijs. De vragen die aan bod komen hebben betrekking op de consumptie van celebritynieuws, de positieve en negatieve online gedragingen van de jongeren en enkele persoonlijkheidskenmerken. De onderzoeker zal voor het afnemen van de vragenlijst naar de school komen en instaan voor de begeleiding ervan samen met het onderwijzend personeel. 

De scholen mogen zelf beslissen op welk moment het onderzoek het best georganiseerd kan worden naargelang dit voor het personeel en de leerlingen past. De vragenlijst zal zowel in een print- als in een online versie beschikbaar zijn. De scholen kunnen vervolgens zelf beslissen welke optie voor hen het handigst is. De afname van deze survey vindt plaats in de periode april-mei 2016.

Het gepubliceerde artikel rond de invloed van normen op online celebrity bashing vindt u hier. 

Het gepubliceerde artikel rond de invloed van empathie en moral disengagemet op online celebrity bashing vindt u hier

Inhoudsanalyse van lezersreacties op celebritynieuws maart-mei 16

Voor deze studie werd een kwalitatieve en kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op de toon van journalistieke artikels en de lezersreacties daarop. Daarvoor werd gewerkt met celebrity nieuwsartikels van HLN en De Standaard. Alle artikels en lezersreacties gedurende een bepaalde periode werden gecodeerd en geanalyseerd. De dynamieken tussen de verschillende lezers, dus de reacties op reacties, werden ook mee opgenomen. 

Het gepubliceerde artikel op basis van deze studie vindt u hier

Exploratieve focusgroep studie november 15-februari 16

In de scholen die deelnemen aan het exploratief onderzoek naar celebritynieuwsconsumptie van jongeren zullen er focusgroepen georganiseerd worden bij enkele leerlingen van het tweede en derde middelbaar. De verschillende gesprekken worden door verschillende interviewers tegelijk afgenomen zodat het hele gebeuren kan afgerond worden in maximaal één lesuur. De gesprekken vinden plaats in groepjes van een zestal leerlingen en één begeleider en de vragen die aan bod komen hebben betrekking op de consumptie van celebritynieuws, zowel online als offline, en de omgang van de jongeren met celebrities online. Voorafgaand wordt er een zeer korte vragenlijst ingevuld door de leerlingen. Naargelang de afspraak met de school gebeurt dit tijdens het opgegeven lesuur ofwel vooraf als een huistaak.

De scholen mogen zelf beslissen op welk moment het onderzoek het best georganiseerd kan worden naargelang dit voor het personeel en de leerlingen past. Vermits het gesprek zelf  (zonder de voorafgaande vragenlijst) in een halfuur kan afgerond worden, kan de afname ook over de middag of tijdens de studie plaatsvinden. Deze eerste fase van het onderzoek vindt plaats tussen november 2015 en februari 2016.

Het gepubliceerde artikel op basis van deze studie vindt u hier

 

Dagboekstudie celebrity nieuwsconsumptie bij jongeren

Deze studie heeft als doel te onderzoeken met welk soort celebritynieuws jongeren in contact komen en hoe zij daarmee omgaan. De dataverzameling bestaat uit drie fases:

Fase 1: het invullen van een inleidende online vragenlijst

Fase 2: gedurende 7 weken vullen de jongeren telkens op 1 dag een korte online vragenlijst in over een celebritynieuwtje dat ze die dag gezien hebben online

Fase 3: het invullen van een afrondende online vragenlijst.

Het inlichtingsblad voor jongeren waarop alle informatie over deze studie gedetailleerde kan nagelezen worden vind je hier. 

Het inlichtingenblad voor ouders/voogd waarop zij meer informatie kunnen terugvinden over de studie waaraan hun kind deelneemt vind je hier.