De boot

In 2018-2019 hebben we onze boot volledig geüpgraded. Met een nieuwe aandrijving, nieuwe zonnepanelen en performantere foils, waren we klaar voor de race in Monaco. Dankzij deze verbeteringen aan onze boot hebben we daar een mooie 6de plaats kunnen behalen. 

Dit jaar bouwen we een volledig nieuwe boot. We zijn in september begonnen met de bouw van een nieuwe romp. 

Onze vorige romp (2017-2019) had de volgende laagopbouw, in totaal 2,5mm dik: carbon - lantor soric - carbon. Deze 3 lagen worden via vacuüm infusie geïnfuseerd met epoxy. Onze volledige romp woog toen ongeveer 75kg. 

Onze nieuwe romp die we nu in september-oktober gemaakt hebben, weegt slechts 23kg. Dit hebben we kunnen bekomen door een andere tussenlaag te gebruiken. In plaats van 2,5mm lantor soric, hebben we nu 5mm PVC-schuim gebruikt. Doordat PVC-schuim geen honingraat structuur heeft zoals lantor soric, absorbeert dit veel minder epoxy. Daardoor is dus een veel lichtere laagopbouw te bekomen. Daarnaast is het ook veel sterker en stijver. Dit is dus een enorme vooruitgang ten opzichte van onze oude romp.

Naast een nieuwe romp wordt ook de elektronica volledig aangepakt. Doordat elk jaar de raceregels updaten en er continu vernieuwingen aan de boot gebeuren, worden er vaak systemen bijgeplaast, veranderd,... waardoor de oorspronkelijke schema's niet meer juist zijn en het overzicht soms verloren gaat. Daarom beginnen we dit jaar opnieuw van nul alles mooi aan te sluiten en wordt elke kabel vernieuwd. Zo bekomen we opnieuw een degelijke en betrouwbare installatie voor de komende jaren.

Een belangrijk onderdeel van onze elektronica zijn onze batterijen. We gaan dit jaar ons batterijpakket verdubbelen, zodanig dat het een hogere stroom kan trekken. Dit heeft tot gevolg dat we meer vermogen kunnen sturen naar onze motor.

Dit alles zal er normaal voor zorgen dat we efficiënter en sneller kunnen varen. Van zodra we onze topsnelheid van 27,3 km/h verbroken hebben, verneemt u het snel ;-) !